Analyse
Renault 12 jaar geleden - maandag 7 augustus 2006

Door uitleg te geven bij zijn herstelplan zorgt de Franse constructeur voor het nodige vertrouwen in de toekomstprognoses.

Eerste semester zoals verwacht

Door uitleg te geven bij zijn herstelplan zorgt de Franse constructeur voor het nodige vertrouwen in de toekomstprognoses. Het aandeel is goedkoop.
KOPEN.

Het slechte resultaat van de eerste jaarhelft was verwacht. De omzet steeg slechts met 0,4 %, de bedrijfswinst daalde met 37 % en volgens onze ramingen daalt de winst per aandeel met 26 % tot 6,30 EUR. De verkoopcijfers gingen er in Europa met 7,6 % op achteruit en de groep verkocht meer wagens waarop de rendabiliteit het laagst is, zoals de nieuwe Clio. Het management blijft echter rekenen op zijn plan 2009 om de winstmarges te verhogen. Het mikt voor 2007, 2008 en 2009 op bedrijfsmarges van respectievelijk 3 %, 4,5 % en 6 %. Dat is aanzienlijk meer dan de 2,5 % die dit jaar wordt verwacht. Het herstel moet komen van lagere productiekosten en het verbreden van het gamma in nieuwe markten. Tussen 2006 en 2009 worden liefst 26 nieuwe modellen (uitbreidingen en vernieuwingen) gelanceerd. Het gaat om een ambitieus plan maar de becijferde doelstellingen lijken ons geloofwaardig en het management benadrukt dat de uitvoering van de plannen prioritair blijft. Dat is alvast geruststellend op een ogenblik dat er onderhandelingen worden gestart over een partnerschap met General Motors. De beslissing daarover zal in de loop van de komende maanden bekend worden gemaakt. Voor 2006 behouden we onze winstverwachting van 10,00 EUR per aandeel en voor 2007 verhogen we lichtjes onze winstprognose van 10,60 tot 11,00 EUR per aandeel.

Koers op het moment van de analyse : 86,15 EUR

Deel dit artikel