Analyse
Quick Restaurants 11 jaar geleden - donderdag 1 juni 2006

Ondanks het tanende consumentenvertrouwen zit de fastfoodbusiness in België en Frankrijk opnieuw in de lift.

Trekt winstverwachting 2006 op

Ondanks het tanende consumentenvertrouwen zit de fastfoodbusiness in België en Frankrijk opnieuw in de lift. Het aandeel blijft duur, maar in het licht van de waardering die bij de recente beursintroductie aan Burger King toegekend werd, zou de prijs bij een eventuele overname beslist nog hoger liggen.
HOUDEN UIT SPECULATIEF OOGPUNT.

Het tij lijkt definitief gekeerd. De drastische herstructureringsmaatregelen (sluitingen van restaurants, terugtrekken uit onrendabele markten, kapitaalverhoging…) en vernieuwingsinspanningen hebben duidelijk doel getroffen. Bewijs daarvan zijn de uitstekende en veelal beter dan verwachte resultaten die de hamburgerketen de laatste jaren keer op keer kon voorleggen. Zo ook in het eerste kwartaal van 2006 : de verkopen stegen met 6,4 % en de winst zelfs met 10,3 % (goede beheersing algemene kosten), terwijl er 2 nieuwe restaurants geopend werden (15 gepland voor heel 2006). Zowel België (marktaandeel van 46 % met 74 restaurants) als Frankrijk (marktaandeel van 23 % met 316 restaurants) droeg zijn steentje bij. Dat was dan ook de aanleiding voor Quick om de voor dit jaar verwachte groei van de bedrijfswinst van 5 % naar ongeveer 8,5 % op te trekken. Wij verhoogden onze winstraming voor dit jaar van 1,48 naar 1,53 EUR per aandeel en voor 2007 van 1,57 naar 1,62 EUR.

Koers op het moment van de analyse : 27,22 EUR

Sinds zijn herstructurering was Quick (vet; basis 100) voor de belegger in euro duidelijk een lucratiever belgging dan McDonald’s.

Quick baat ruim 400 fastfoodrestaurants uit, zowel in eigen beheer als in franchise. De groep is nr 1. in België (marktaandeel 46 %) en nr. 2 in Frank-rijk (marktaandeel 23 %) na McDonald’s.

Deel dit artikel