Analyse
Zapf Creation 11 jaar geleden - maandag 15 mei 2006

De poppenmarkt ligt in de lappenmand en na een zwak 2005 zijn de vooruitzichten voor 2006 zeer somber.

Meisjes spelen niet meer met poppen

De poppenmarkt ligt in de lappenmand en na een zwak 2005 zijn de vooruitzichten voor 2006 zo somber dat het aandeel ondanks de koersdaling, nu duur is geworden. We wijzigen dan ook ons advies.
VERKOPEN.

In 2005 moest Zapf zwaardere herstructureringslasten boeken dan voorzien en de waarde van zijn voorraden neerwaarts herzien. Daardoor bedroeg het verlies uiteindelijk 3,64 EUR per aandeel, en niet 1,55 EUR zoals verwacht.
Voor dit jaar ziet het er al even slecht uit. Er is de Aziatische concurrentie, kinderen geven de voorkeur aan elektronische spelletjes (spelconsoles, digitale muziek…) en het ziet ernaar uit dat de nieuwe concepten die onlangs gelanceerd werden, minder goed aanslaan dan verwacht. Zapf stelt voor dit jaar alvast een stagnering of zelfs een daling van de omzet tot 9 % in het vooruitzicht. Het einde van de tunnel lijkt dus nog lang niet in zicht, temeer daar de zware verliezen van 2005 de financiële situatie van de groep zwaar aangetast hebben. Wellicht zal er nog dit jaar een kapitaalverhoging nodig zijn die het resultaat per aandeel zal doen verwateren.
We hebben onze ramingen voor dit jaar dan ook drastisch herzien : in plaats van 0,16 EUR winst per aandeel, verwachten we nu een verlies van 0,30 EUR.

Koers op het moment van de analyse : 8,07 EUR

De Duitse groep Zapf is Europees leider voor poppen (behalve poppen à la Barbie, het domein van Mattel). Merken : Baby Born, Baby Annabell, Love me CHOU CHOU. Zapf zit vooral in Europa (±30 % van de omzet in Duitsland), maar ook in de VS (16 %).

Deel dit artikel