Analyse
Renault 12 jaar geleden - dinsdag 23 mei 2006

Het klimaat blijft moeilijk, maar de vastberadenheid waarmee de groep aan de verbetering van haar resultaten werkt, geeft vertrouwen.

Hogere marges in het verschiet

Het klimaat blijft moeilijk, maar de vastberadenheid waarmee de groep aan de verbetering van haar resultaten werkt, geeft vertrouwen. Het aandeel is goedkoop. 
KOPEN.

In het eerste kwartaal draaide de Franse autoconstructeur 5,8 % meer omzet. Een goed resultaat de algemene daling van het aantal verkochte wagens in acht genomen (-2,6 % wereldwijd, -7 % in Europa en -5,3 % voor het merk Renault). De groep die eerder geprobeerd heeft om haar rendabiliteit op te krikken dan om haar marktaandeel uit te breiden, heeft zich vooral toegelegd op de verkoop aan particulieren, een segment met hogere marges dan de “professionele” verkoop (wagenparken van bedrijven, huurauto’s…). Voor het hele jaar mikt ze op een o.i. realistische bedrijfsmarge van 2,5 %. Dat is minder dan in 2005 (3,2 %). Dat is enerzijds te wijten aan de stijging van de grondstofprijzen en anderzijds aan het feit dat de verkoop van de meest winstgevende modellen terugloopt. Vanaf 2007 zal het “plan 2009” dat in het begin van het jaar aangekondigd werd zijn eerste vruchten afwerpen, wat zich zal vertalen in een stijging van de marges. Het plan mikt o.m. op een stijging van het aantal verkochte wagens (800 000 meer) en een marge van 6 %. Dat zijn gezien de overcapaciteiten in Europa en de chronische problemen van Renault in het luxesegment ambitieuze, maar o.i. haalbare doelstellingen. We ramen de winst per aandeel voor 2006 en 2007 op resp. 10 en 10,60 EUR.

Koers op het moment van de analyse : 84,60 EUR

Vijfde grootste Europese autoconstructeur; assembleert de merken Renault, Dacia en Samsung. Bezit o.a. 44,3 % van het Japanse Nissan en 21,8 % van Volvo (vrachtwagens).

Deel dit artikel