Analyse
TF1 11 jaar geleden - vrijdag 14 april 2006

TF1 bekleedt nog altijd een dominante positie in het Franse medialandschap, maar de situatie wordt er niet makkelijker op.

Digitaal succes bezorgt TF kopzorgen

TF1 bekleedt nog altijd een dominante positie in het Franse medialandschap, maar de situatie wordt er niet makkelijker op. Het aandeel is duur. 
VERKOPEN.

Zware tegenslag voor TF1 : TNT (digitale televisie via de ether), die toegang geeft tot 18 gratis kanalen is een echt succes (2,5 miljoen decoders verkocht op een jaar tijd). Voor een ineenstorting van de kijkcijfers van TF1 moet er op korte termijn wel niet gevreesd worden, maar tussen maart 2005 en maart 2006 brokkelden ze toch al lichtjes af (van 32,7 naar 31,5 %). Genoeg om op de reclame-inkomsten te wegen, en dat terwijl TF1 in de hoop om het verschil te maken meer geld uitgeeft voor de programmering. Zo heeft de groep o.m. de uitzendrechten van de matches van de Franse voetbalploeg tot in 2010 duur betaald. Om dochter TPS (betalende satelliettelevisie) die terrein verloor, rendabel te houden zag TF1 zich ook verplicht om ze te fuseren met concurrent CanalSatellite (Canal+). Eén lichtpuntje : binnenkort (2007) zou de tot nu toe verboden televisiereclame voor de grote distributieketens de publiciteitsinkomsten moeten opkrikken. Ondertussen blijft het management na het zwakke jaar 2005 (winst per aandeel +5 % dankzij lagere financiële en fiscale lasten) erg voorzichtig voor 2006. Wij verwachten dat de winst zal stagneren op 1,10 EUR per aandeel.

Koers op het moment van de analyse : 24,43 EUR

Grootste Franse privételevisiestation, generalistische (totaalpakket) en thematische zender, gratis en betaaltelevisie.

Deel dit artikel