Analyse
Euronav 12 jaar geleden - zaterdag 29 april 2006

Het eerste kwartaal was een meevaller, maar de transportprijzen gaan dalen.

Uitstekend eerste kwartaal

Het eerste kwartaal was een meevaller, maar de transportprijzen gaan dalen. Correct gewaardeerd aandeel.
HOUDEN.

Hoewel de vrachtprijzen in het eeerste kwartaal 9 % lager lagen dan een jaar eerder, is de winst per aandeel lichtjes gestegen tot 1,47 EUR. Dat was te danken aan de hausse (+9,9 %) van de dollar (grootste deel van de omzet) en aan de uitbreiding van de Euronav-vloot in 2005. Wat de toekomst betreft, zijn we iets voorzichtiger. Zoals elk jaar zal de vraag naar olietransport in de zomermaanden afnemen, waardoor de vrachtprijzen dalen : in het eerste kwartaal kostte het gemiddeld 82 500 USD per dag om een olietanker te huren, nu op sommige routes amper 25 000 dollar, net genoeg om de exploitatiekosten te dekken. Op iets langere termijn zal het tekort aan schepen dat ontstaan is door de enorme vraag vanuit China en dat elke winter de vrachtprijzen opdrijft, wegebben : terwijl de wereldvloot blijft groeien (min. 5 % dit jaar en 7 % in 2007), zal de vraag naar olietransport slechts met resp. 1,8 en 2 % toenemen. Maar vanaf 2010 zou de situatie zich voor Euronav, dat over een moderne vloot beschikt, opnieuw ten goede kunnen keren : vanaf dan zouden alle tankers met enkelvoudige romp uit de vaart genomen worden. Voor 2006 hebben we onze winstraming opgetrokken tot 2,15 EUR per aandeel (1,95 EUR voorheen), maar voor 2007 rekenen we slechts op 1,00 EUR.

Koers op het moment van de analyse : 23,80 EUR

Het Belgisch bedrijf Euronav is een van de grootste onafhankelijke zeevervoerders ter wereld van olie en olieproducten (niet gecontroleerd door oliemaatschappijen).

 

Deel dit artikel