Analyse
L'Oréal 12 jaar geleden - maandag 27 februari 2006

De Franse specialist van schoonheidsproducten breekt records inzake winstgroei en benoemt een nieuwe man aan de top.

Nieuwe topman : ambitieus en strikt ?

De Franse specialist van schoonheidsproducten breekt records inzake winstgroei en benoemt een nieuwe man aan de top die zich (te ?) ambitieus toont. Duur aandeel.
VERKOPEN.

Voor het eenentwintigste jaar op rij is de winst per aandeel met twee cijfers gegroeid: op vergelijkbare basis is hij in 2005 met 13,5 % gestegen, terwijl de omzet slechts met 4,8 % toenam. Een mooie verbetering van de rendabiliteit die te danken is aan de wereldmerken. Die stellen L’Oréal in staat om ten volle te profiteren van zijn internationale groei (VS, jonge industrielanden) zonder dat de kosten de pan uit rijzen en met behoud van het budget van Onderzoek&Ontwikkeling op 3,4 % van de omzet. Deze investeringen leiden tot veelvuldige innovatie die de verkoop aanzwengelen. De architect van dit model, Lindsay Owen-Jones ruimt vandaag plaats voor J.-P. Agon. In dienst bij L’Oréal sinds 30 jaar kent die het reilen en zeilen van de onderneming en heeft hij belangrijke bakens uitgezet in Azië en de VS. Geconfronteerd met de verzadiging van de West-Europese markten wil hij overnames doen en hoopt hij de groei van de activiteiten opnieuw opkrikken tot 6 à 8 % per jaar (op vergelijkbare basis). Blijft de vraag of hij niet te veel geld zal uitgeven om dat doel te bereiken. Voor 2006 en 2007 rekenen wij alvast op 3,00 en 3,55 EUR winst per aandeel.

Koers op het moment van de analyse : 75,00 EUR

De Franse onderneming L’Oreal is de grootste cosmeticagroep ter wereld; 50 % van de omzet in Europa en mooie groei in de VS en de jonge groeilanden.

Deel dit artikel