Analyse
Carrefour 12 jaar geleden - vrijdag 13 januari 2006

Ondanks de succesvolle buitenlandse expansie blijven de slappe prestaties op de thuismarkt op de groep wegen.

Omzet 2005 ontgoochelt lichtjes

Ondanks de succesvolle buitenlandse expansie blijven de slappe prestaties op de thuismarkt op de groep wegen.
Duur aandeel.
VERKOPEN.

In 2005 steeg de omzet van Carrefour met 6,1 %. Dit was volledig te danken aan het buitenland, vooral Latijns-Amerika en Azië, want in Frankrijk (47,7 % van de omzet) bleef het huilen met de pet op. Enkel dankzij nieuwe openingen en de benzineverkoop kon de omzet op de Franse thuismarkt toch lichtjes toenemen. De begin 2005 aangestelde nieuwe topman nam nochtans rigoureuze maatregelen : nog meer prijsverlagingen, stimuleren van de verkoop van huismerken, een vernieuwde klantenkaart en, gespreid over twee jaar, een forse afslanking van het personeelsbestand. Voorts stoot de groep nog meer zwak presterende buitenlandse filialen af (o.m. in Tsjechië, Slowakije en Spanje) en versterkt ze via (kleinere) overnames en winkelopeningen haar positie in landen met meer groeipotentieel. Zo moet China binnen 5 jaar qua omzet de derde afzetmarkt van de groep worden. Tot slot werd Carrefour, na de uitkoop van de familiale aandeelhouders, door de rechtbank veroordeeld tot het lanceren van een bod op de resterende aandelen van haar belangrijkste franchisenemer Hyparlo, een onvoorziene en dure operatie. Onze winstramingen blijven voorlopig ongewijzigd op 2,47 en 3,03 EUR per aandeel voor 2005 en 2006.

Koers op het moment van de analyse : 41,00 EUR

Met ruim 12000 hypermarkten, supermarkten, discounts, cash&carry’s en buurtwinkels is Carrefour de grootste Franse distributiegroep en tevens nummer 1 in Europa en nummer 2 in de wereld. Bijna de helft van de omzet wordt in Frankrijk gerealiseerd.

Deel dit artikel