Analyse
Colruyt 12 jaar geleden - woensdag 21 december 2005

De strategie van lage kosten en de laagste prijzen blijft lonen.

Halfjaarcijfers zoals verwacht

De strategie van lage kosten en de laagste prijzen blijft lonen. Ook in moeilijke marktomstandigheden kan Colruyt een stijgend marktaandeel en stevige groeicijfers voorleggen en dat zonder dat de marges daaronder lijden ! Correct gewaardeerd aandeel.
HOUDEN.

In het eerste halfjaar (boekjaar eindigt op 31/3), steeg de omzet op vergelijkbare basis met 12 % en de winst met 9,3 %, tot 3,35 EUR per aandeel. Vooral de 192 Belgische Colruyt-discounts (69 % van de omzet) en de 32 Okay-buurtwinkels presteerden ijzersterk. Bij de Spar-winkels stonden de resultaten onder druk door een drastische prijsverlaging, een herinrichting van de winkels en investeringen in opleiding en informatica. In Frankrijk, waar de groep 44 eigen winkels uitbaat maar vooral actief is als leverancier aan zelfstandige winkels en in de foodservice, steeg de omzet fors, maar bleven de resultaten lichtjes onder de verwachtingen (hevige concurrentie en sombere economische klimaat). Op langere termijn plant de groep nog 30 à 40 Colruyt-discounts en 80 à 90 Okay-buurtwinkels in België, en mikt ze misschien ook op expansie in Nederland. Voorts blijft de groep voortdurend eigen aandelen inkopen. Voor dit en volgend boekjaar verwachten we een winst per aandeel van 6,86 en 7,55 EUR, iets meer dan de 6,82 en 7,48 die we eerst vooropstelden. Voor 2007-08 mikken we op 8,25 EUR.

Koers op het moment van de analyse : 115,10 EUR

Colruyt is de derde Belgische voedingsdistributeur (discounts, buurtwinkels, groothandel + speelgoed en seizoensartikelen) met een marktaandeel van ca. 19 %. Ook actief in Frankrijk (winkels, groothandel en foodservice).

Deel dit artikel