Analyse
Roularta 12 jaar geleden - maandag 28 november 2005

De gedrukte pers heeft nog potentieel in het buitenland, maar we zijn minder gerust in de audiovisuele tak.

TV-activiteiten onder druk

De gedrukte pers heeft nog potentieel in het buitenland, maar we zijn minder gerust in de audiovisuele tak.
Duur aandeel.
VERKOPEN.

In de eerste 9 maanden is de winst per aandeel door de audiovisuele activiteiten met 24 % gedaald, waardoor wij onze jaarprognose van 2,65 naar 2,35 EUR verlagen. De programmatiekosten blijven stijgen en de druk op de reclame-inkomsten dreigt structureel te worden. Want met de opkomst van de digitale televisie neemt het aantal kanalen toe, waardoor de kijkcijfers van de commerciële zenders (VTM en Kanaaltwee) achteruitgaan en ze minder aantrekkelijk worden voor reclamemakers. En wat de nieuwe interactieve diensten betreft (publiciteit, spelletjes, pay per view), vragen we ons af of de kijker bereid zal zijn daarvoor te betalen. Bovendien is de kans erg groot dat er op de filmmarkt een bikkelharde concurrentiestrijd zal geleverd worden. In 2006 zal Roularta voor het eerst inkomsten ontvangen van Telenet en Belgacom i.v.m. hun project van interactieve tv, maar daarna zal de groei enkel van de gedrukte media (2/3 van de omzet) in het buitenland kunnen komen, want de Belgische markt is verzadigd. In dat kader is het dat de groep na de overname van “Point de vue” nu haar oog heeft laten vallen op 35 % van het Franse L’Express-Expansion, een grote brok.

Koers op het moment van de analyse : 50,60 EUR

Roularta : Belgische mediagroep; geschreven pers (De streekkrant, Trends, Knack…) en audio/video (VTM, Kanaaltwee, Kanaal Z, Q-Music,…).

Deel dit artikel