Analyse
Numico 11 jaar geleden - woensdag 16 november 2005

De Nederlandse groep geeft veel geld uit aan marketingondersteuning voor bepaalde divisies en betaalt een nogal hoge prijs voor haar overnames.

Versterkt zich door overnames

De Nederlandse groep geeft veel geld uit aan marketingondersteuning voor bepaalde divisies en betaalt een nogal hoge prijs voor haar overnames.
Het aandeel is duur.
VERKOPEN

In een sterk derde kwartaal steeg de omzet (zonder rekening te houden met de overnames) met 13,4 %. De divisie babyvoeding presteerde sterker dan klinische voeding en de integratie van de in juni 2005 overgenomen Italiaanse babyvoedingsproducent Mellin verloopt vlot. Dat de winst per aandeel nog forser steeg dan de omzet (+29,1 % tot 0,31 EUR) is te danken aan de betere kostencontrole en het terugdringen van de intrestlasten. De toekomstige winstgroei kan worden afgeremd door fors stijgende kosten voor marketing (+31,1 % in het derde kwartaal) en onderzoek en ontwikkeling. Momenteel blijft Numico echter het groeipad bewandelen. Zo kondigde de groep de overname aan van het Deense EAC Nutrition, dat een sterke positie heeft in de fors groeiende markt voor babyvoeding in Azië. De overnames leiden niet tot overdreven diversificatie en tot buitensporige schulden, maar volgens ons betaalt Numico er toch wat te veel voor en misschien is het overnametempo wat te gulzig. Voor 2006 blijven we tippen op een winst per aandeel van 1,26 EUR en voor 2006 verwachten we 1,25 EUR in plaats van 1,32 EUR.

Koers op het moment van de analyse : 35,42 EUR

De Nederlandse voedingsgroep Numico is vooral gekend van het merk Nutricia. Na zware problemen heeft de groep zich teruggeplooid op klinische voeding en voeding voor baby’s, twee winstgevende groeisegmenten.

Deel dit artikel