Analyse
Philips 12 jaar geleden - dinsdag 18 oktober 2005

De beter dan verwachte prestatie in het derde kwartaal overtuigt ons niet.

Niet overtuigd

De beter dan verwachte prestatie in het derde kwartaal overtuigt ons niet. Het aandeel is duur.
VERKOPEN.

De resultaten over het derde kwartaal waren beter dan verwacht. Op vergelijkbare basis steeg de omzet met 4 % en de winst nam door forse meerwaarden zelfs toe met 23 %. Vooral de divisies huishoudtoestellen en consumentelektronica presteerden sterk. De laatste divisie, goed voor een derde van het verkoopvolume, plukt de vruchten van de reorganisatie. De omzet van deze divisie steeg met 8 % en ze lijkt ook marktaandeel te hebben gewonnen. Meteen legt de groep de lat ook hoger : ze mikt op een jaarlijkse omzetgroei van 5 à 6 % en op bedrijfsmarges van 7 à 10 %. Wij staan daar eerder sceptisch tegenover. Enerzijds omdat consumentenelektronica bijzonder volatiel blijft –  de smaak van het publiek verandert zeer snel  – en anderzijds omdat de bedrijfsmarge van deze divisie zonder rekening te houden met de meerwaarden slechts 2 % bedraagt. Ook de hele groep haalt trouwens slechts een matige bedrijfsmarge van 4,3 %. Bovendien bleven de resultaten van de nieuwe sterdivisie medische toestellen, die Philips nog voort wil ontwikkelen, opnieuw onder de verwachtingen. Voor 2005 en 2006 mikken we respectievelijk op een nettowinst per aandeel van 1,26 EUR en 1,39 EUR.

Koers op het moment van de analyse : 21,24 EUR

De Nederlandse groep Philips is  wereldwijd nr. 1 voor lampen, nr. 2 voor elektronische medische uitrustingen, nr. 3 voor consumentenelektronica…

Deel dit artikel