Analyse
DaimlerChrysler 12 jaar geleden - vrijdag 28 oktober 2005

De Duitse autoconstructeur lijkt een nieuwe start te nemen.

Nieuwe topman duwt op het gaspedaal

DaimlerChrysler lijkt een nieuwe start te nemen. De groep staat nog voor een zware opgave, maar de koers houdt er rekening mee.
Het aandeel is nu goedkoop.
KOPEN.

De toekomstige voorzitter van de groep drijft het toerental op. De aandeelhouders kunnen dit alleen maar toejuichen. Bij Chrysler wordt niet meer of niet minder dan de reorganisatie van het volledige productieapparaat aangekondigd, een ingreep die de ontwikkeling van nieuwe modellen moet versnellen en de resultaten moet opkrikken. Daarnaast wordt de lancering van nieuwe (kleinere en dus minder energieverslindende) vrijetijdswagens bespoedigd. Bij Mercedes moeten tegen eind 2006 zowat 8 500 banen in Duitsland verdwijnen. Daarmee beginnen de vooropgestelde marges geloofwaardiger te lijken. De herstructurering die zo’n 0,90 EUR per aandeel zal kosten, zal gefinancierd worden met de opbrengst van de verkoop van MTU (vliegtuigmotoren). Om liquiditeiten te genereren zouden er overigens nog andere nevenactiviteiten in de etalage gezet worden. Volgens ons zou men best ook de verlieslatende Smart in dit afslankingsprogramma opnemen. Intussen kon DaimlerChrysler voor het derde kwartaal met beter dan verwachte resultaten uitpakken dankzij het herstel bij Mercedes (nieuwe modellen en besparingen). Dat schept vertrouwen.

Koers op het moment van de analyse : 40,53 EUR

DaimlerChrysler is een Duitse autoconstructeur van luxueuze (o.m. Mercedes) en middenklaswagens (Chrysler in de VS); ook vrachtwagens.

 

Deel dit artikel