Analyse
PPR 12 jaar geleden - maandag 23 mei 2005
De strategische heroriƫntatie van de Franse distributiegroep is nu afgerond.

Koers op het moment van de analyse : 80,05 EUR

Te ambitieuze toekomstprojecten

Met de onlangs afgeronde verkoop van het belang in Rexel (groothandel in elektriciteitsmateriaal), is de strategische heroriĆ«ntering van PPR zoals de Franse distributiegroep nu officieel heet definitief achter de rug. PPR blijft de Europese leider in de gespecialiseerde distributie met uithangborden zoals Printemps, Fnac, Conforama en postorderbedrijven zoals La Redoute en Redcats. Anderzijds behoort PPR na de volledige overname van Gucci Group, tot de groten van de luxegoederensector, net zoals die andere Franse groep LVMH. In het eerste kwartaal van 2005 zag PPR zijn omzet met 2,2 % toenemen. De sterke groei in de luxetak (+10 %) werd getemperd door de zwakke prestaties in de distributiepoot (+0,7 %). Binnen dit en 3 jaar wil de groep 60 % van haar omzet in het buitenland realiseren (49,6 % nu). Ze mikt daarbij vooral op interne groei, voornamelijk via het openen van nieuwe winkels buiten Frankrijk. Wat de luxegoederen betreft, waar de winstmarges over het algemeen hoger zijn dan in de distributie, wil PPR een jaarlijkse omzetgroei van meer dan 10 % realiseren. De verlieslatende merken moeten tegen 2007 rendabel zijn, zoniet worden ze van de hand gedaan.

Voor 2005 (rekening houdend met IFRS-normen) en 2006 rekenen we op een winst per aandeel van. 5 en 5,53 EUR. Het aandeel is duur en we blijven twijfels hebben bij de haalbaarheid van de (te) ambitieuze toekomstplannen. Niet kopen.

 

Deel dit artikel