Analyse
Natuzzi 12 jaar geleden - vrijdag 1 april 2005

Het minste dat we kunnen zeggen is dat de resultaten van het vierde kwartaal 2004 van de Italiaanse zetelproducent een onaangename verrassing waren.

Koers op het moment van de analyse : 10,89 USD

Niet meer kopen

Het minste dat we kunnen zeggen is dat de resultaten van het vierde kwartaal 2004 van de Italiaanse zetelproducent Natuzzi een onaangename verrassing waren. Ondanks de opening van zeven nieuwe winkels (meer bepaald in China) en de grotere marketinginspanningen heeft de onderneming een omzet van 193,6 miljoen EUR gerealiseerd, wat 7,6 % lager is dan tijdens het laatste kwartaal 2003. De waardevermindering van de dollar blijft verder op de activiteit wegen, maar verklaart lang niet alles. We stellen immers vast dat Natuzzi het steeds moeilijker krijgt om zijn concurrentiepositie te handhaven op een markt die steeds meer wordt overstroomd met fabrikanten uit AziĆ« en Oost-Europa. De sterke rentabiliteitsdaling tijdens het vierde kwartaal was eveneens een teleurstelling. Concreet dook Natuzzi in het rood met een verlies van 9,3 miljoen EUR tegenover een winst van 3,6 miljoen een jaar eerder. Oorzaak: 5,1 miljoen EUR aan uitzonderlijke kosten, een kostenbesparend plan dat niet het verhoopte resultaat oplevert en een veel hogere aanslagvoet dan gewoonlijk.
Het ziet er helaas niet naar uit dat deze situatie tijdens de volgende kwartalen zal verbeteren want de vooruitzichten voor 2005 zijn niet bepaald schitterend. De verkoop tijdens de eerste jaarhelft zal waarschijnlijk eerst nog verder dalen en de directie verwacht het herstel pas tijdens de tweede helft van het jaar. Daarenboven zou de rentabiliteit dit jaar nog onder druk blijven staan met een verwachte nettomarge van 3 %, wat veel minder is dan de 13 % die een paar jaar geleden nog werd geboekt.

De gestegen verkoopruimte wordt niet vertaald in hogere resultaten. De omzetdaling tijdens het vierde kwartaal was de aanzet om onze winstvooruitzichten te verlagen en ons advies te herzien: houden maar niet meer kopen.

Deel dit artikel