Analyse
Fiat 13 jaar geleden - donderdag 3 maart 2005

De Italiaanse autoconstructeur moet op zoek naar nieuwe allianties.

Koers op het moment van de analyse : 5,81 EUR

Erger kan het wellicht niet meer

Eind dit jaar komt er een nieuwe Fiat Punto uit, de wagen die in 2004 instond voor 18 % van het verkoopcijfer van de autodivisie . De groep rekent erop dat het nieuwe model voldoende liquiditeiten zal genereren om de schulden af te bouwen, investeringen te financieren en opnieuw een dividend te kunnen betalen. Maar gezien de toenemende concurrentie (Renault, Peugeot, Toyota) op de markt van de Punto is dit niet vanzelfsprekend. Bovendien lijkt de herstructurering niet de verhoopte vruchten af te werpen. Zo slaagde Fiat Auto er in het laatste kwartaal van 2004 niet in om zijn verliezen terug te dringen, en op groepsniveau werd het jaar met een verlies van 1,60 EUR per aandeel afgesloten. Er drongen zich dan ook nieuwe maatregelen op: veranderingen aan de top en besparingen. Maar op korte termijn zullen die nieuwe lasten met zich brengen. Het positieve resultaat waarmee de groep over 2005 naar verwachting zal uitpakken – wij rekenen op 0,73 EUR (rekening houdend met IFRS -normen) winst per aandeel – zal dan ook enkel te danken zijn aan eenmalige elementen (o.m. de schadevergoeding die General Motors betaalt na de beslissing om Fiat Auto niet over te nemen). Om zijn productiekosten te drukken en zijn herstel in goede banen te leiden kijkt Fiat nu uit naar een andere partner, maar door de wankele financiële situatie van de groep riskeert de zoektocht geen sinecure te zullen worden.

Wellicht heeft Fiat een dieptepunt bereikt, maar het herstel zal moeilijk zijn. Het aandeel is correct gewaardeerd. Houden.

Deel dit artikel