Analyse
Tallinn Departent Store 12 jaar geleden - vrijdag 4 februari 2005

Niets lijkt de opmars van de Estlandse groep te kunnen stuiten.

Koers op het moment van de analyse : 9,00 EUR

Met meer dan 150 % gestegen

Niets lijkt de opmars van het Estlandse Tallinn Department Store (TDS) te kunnen stuiten. Sinds het begin van het jaar is de aandelenkoers van de Estlandse distributeur met meer dan 20 % gestegen! Maar het lijkt wel of dit bedrijf niets anders dan succes boekt. TDS maakte inderdaad net bekend dat de verkoop van zijn A-Selver supermarkten in 2004 in vergelijking met een jaar eerder met 20 % is gestegen tot 93,8 miljoen euro. Een prestatie die het Estlandse bedrijf zeker te danken heeft aan de uitbreiding van zijn commerciële oppervlakte (in 2004 werd een nieuwe supermarkt geopend) en aan productiviteitswinsten. De gemiddelde maandelijkse verkoop per m² steeg met 8 % tot 330 euro.
TDS is van plan om zijn ontwikkelingsstrategie tijdens de komende maanden verder te zetten en voorziet een verdubbeling van de commerciële oppervlakte van zijn A-Selver supermarkten tegen 2007. Dit jaar zouden er nog drie nieuwe supermarkten moeten worden geopend. Hoewel TDS dankzij deze strategie munt zou moeten kunnen slaan uit de ontwikkeling van de Estlandse economie en bijgevolg een hoog groeiniveau zou moeten behouden, bestaat de kans dat ze eveneens op haar marges blijft wegen. De zware investeringen voor de opening van nieuwe winkels brengen onmiddellijk belangrijke kosten met zich mee zoals de huur of aankoop van gebouwen, de aanwerving van bijkomend personeel en reclamekosten, terwijl de gerealiseerde verkoop in de nieuwe winkels pas na één of twee exploitatiejaren op kruissnelheid komt. Deze grote stijging van de verkoopruimte vergroot dus het bedrijfsrisico van TDS, dat ons inziens nu te hoog is geworden rekening houdend met de sterke koersstijging van de twee voorbije jaren.

Sinds het aandeel van DTS in december 2002 in onze selectie werd opgenomen, is de koers met meer dan 150 % gestegen. Het aandeel is nu te duur geworden. Verkopen.

Deel dit artikel