Analyse
Coca-Cola 13 jaar geleden - dinsdag 22 februari 2005

Na een teleurstellend 2004 wil het nieuwe management in eigen huis orde op zaken stellen. Of dat zal volstaan moet echter nog blijken. 

Koers op het moment van de analyse : 42,96 USD

Overgangsperiode ?

Ondanks een beter laatste kwartaal dan verwacht zette de Amerikaanse frisdrankengigant in 2004 een wat bleke prestatie neer in vergelijking met de vroegere successen : de omzet steeg met 4 %, en de winst per aandeel met 6 %. Dat het verkochte volume in de Verenigde Staten niet toenam, is een teken aan de wand dat de groep niet drastisch genoeg reageerde op de veranderende voedingsgewoonten met meer aandacht voor dieetproducten. Ook in Europa zijn er wat tekenen van verzwakking. Zo daalde de omzet in Duitsland in het vierde kwartaal met 15 %. In november verlaagde de groep de doelstellingen inzake de jaarlijkse winstgroei. Terwijl Coca-Cola voordien de ambitie had om de winst jaarlijks met 11 % à 12 % te zien stijgen, werd dat cijfer verlaagd tot 5 % à 10 %, maar zelfs dat doel zal in 2005 niet worden gehaald. Er wordt immers veel bijkomend geld uitgetrokken voor marketing en reclame. Er zal echter nog moeten blijken of die inspanningen voldoende zullen zijn om het bedrijf, zoals het management hoopt, ten laatste vanaf 2007 weer op de groeirails te zetten. Temeer omdat het management voorrang geeft aan het intern de puntjes op de i zetten boven het realiseren van belangrijke overnames zoals concurrent Pepsico de jongste jaren deed.

Coca-Cola blijft een stevig en zeer rendabel bedrijf met een nettomarge van 22 %, maar als het strategisch het roer niet omgooit zal het zijn groei niet kunnen bestendigen. Het aandeel is correct gewaardeerd maar trekt ons niet echt aan. Niet kopen.

Deel dit artikel