Analyse
BVRP Software 12 jaar geleden - vrijdag 4 februari 2005

Softwareproducent heeft zijn doelstellingen qua omzetgroei bereikt.

Koers op het moment van de analyse : 17,80 EUR

De strategie maakt nog altijd evenveel indruk

Softwareproducent BVRP maakte voor het vierde kwartaal een omzet bekend van meer dan 16 miljoen euro, wat zijn totale omzet 2004 op 57 miljoen euro brengt, hetzij een jaargroei met 17,5 %. Zijn doelstellingen die rond een vork van 54 en 60 miljoen euro lagen, zijn dus bereikt. BVRP heeft dit resultaat zeker te danken aan zijn overnamestrategie, meer bepaald aan de overname van MediaGold van oktober 2003, maar ook en vooral aan zijn goede verkoop van software die, geen rekening houdend met de overnames, met 15 % is gestegen. De groeistrategie van BVRP is gericht op de uitbouw van een internationaal netwerk voor het uitgeven en heruitgeven van software (AVANQUEST) waarbij de nadruk wordt gelegd op de ontwikkeling van haar eigen mobiliteit en draadloos softwareprogramma en blijft dus vruchten afwerpen. BVRP sloot in 2004 meer commerciële partnerships af en zijn OEM-activiteit (Original Equipment Manufacturer), die erin bestaat om zijn eigen software te koppelen aan een materieel product of een andere software, deed het vorig jaar bijzonder goed met een jaaromzetgroei van 61 %. Dankzij de groei van deze activiteit, die een hoge marge oplevert, kan BVRP zijn vooropgestelde bedrijfsmarge van 12 % voor het hele jaar 2004 bevestigen, tegenover iets meer dan 8 % in 2003.
Maar er is nog meer goed nieuws! BVRP maakte eveneens de overname bekend van het Californische softwarebedrijf V Communications (VCOM) voor een bedrag van 8,5 miljoen dollar dat deels cash en deels in aandelen wordt betaald. Met deze strategische overname kan BVRP niet alleen zijn positie in het segment van de gebruikssoftware versterken (nuttige software zoals het zippen van bestanden, converteren van formaten, antivirusprogramma’s enz.) maar ook zijn aanwezigheid in de VS vergroten. VCOM, die dit jaar waarschijnlijk een omzet tussen 9 en 10 miljoen dollar zal realiseren, heeft geen schulden en heeft een grotere bedrijfsrentabiliteit dan BVRP (meer dan 15 %). De operatie zal dus vanaf dit jaar rendabel zijn en zou BVRP de kans moeten bieden om zijn winst per aandeel op te trekken van 0,13 naar 0,17 euro in 2005.

BVRP maakt nog altijd evenveel indruk met de pertinentie van zijn strategie en de daaruit voortvloeiende resultaten. De aandelenkoers is de voorbije twee jaar sterk gestegen en ligt dicht in de buurt van ons nieuwe koersdoel van 20 euro. Houden.

Deel dit artikel