Analyse
Zapf Creation 12 jaar geleden - donderdag 13 januari 2005

De directie van de Duitse poppenproducent verlaagt voor de zoveelste keer haar winstgroeivooruitzichten.

Koers op het moment van de analyse : 14,90 EUR

Vertrouwenscrisis

De directie van de Duitse poppenproducent Zapf Creation lijkt het maar niet te leren. Ze verlaagt voor de zoveelste keer haar winstgroeivooruitzichten. Voor het vierde kwartaal 2004 zou de onderneming maar een omzet van 60 miljoen euro realiseren. Dat is bijna 4 % minder dan vorig jaar. De blijvend zwakke detailverkoop in Centraal-Europa, meer bepaald in Duitsland, en in de Verenigde Staten, trof dus ook de kerstperiode. Een trend die in navolging van de Amerikaanse speelgoedreus MATTEL trouwens werd bevestigd door andere ondernemingen uit de speelgoedsector.
Hoewel deze zwakke verkoop dus eerder conjunctuurgebonden lijkt te zijn, weegt ze daarom nog niet minder op de winst van Zapf. Nog altijd voor het vierde kwartaal 2004 zou het Duitse bedrijf een operationeel resultaat van maar 2 miljoen euro boeken, wat 30 % minder is dan een jaar eerder.
Ondanks deze slechte resultaten steeg de koers van Zapf op de dag van hun bekendmaking met meer dan 4 %. Deze paradoxale koersevolutie kan ons inziens op basis van twee elementen worden verklaard. In de eerste plaats is de beurs het intussen gewoon dat de directie van het Duitse bedrijf haar vooruitzichten slecht beheert en had ze al geanticipeerd op de zwakke kerstverkoop. Vervolgens, en dat is waarschijnlijk het belangrijkste element, maakte Zapf bekend dat het ondanks deze resultaten een dividend van l euro per aandeel handhaaft. Op basis van de koers van Zapf komt dit neer op een dividendrendement van bijna 7 %. Ondanks de lagere winst behoudt Zapf dus zijn dividend voor het tweede jaar op rij!

Omwille van zijn herhaalde resultaatwaarschuwingen wordt Zapf momenteel geconfronteerd met een vertrouwenscrisis van de beleggers. Het vooruitzicht van een nieuwe daling van de activiteit zit ons inziens al verrekend in de koers die een bodemniveau lijkt te hebben bereikt. Een handhaving van de resultaten op het niveau van 2003 zou op zich al voldoende moeten zijn om de beurs opnieuw vertrouwen te geven. Een uitdaging die Zapf ons inziens aankan gezien zijn leiderspositie en de voor dit jaar verwachte lancering van nieuwe producten. Kopen.

Deel dit artikel