Analyse
General Motors 12 jaar geleden - maandag 24 januari 2005

De grootste autoproducent ter wereld is dringend aan een drastische herstructurering toe.

Koers op het moment van de analyse : 35,96 USD

Het herstel verloopt te traag

Met 1,11 USD boekte ’s werelds grootste autoconstructeur in het vierde kwartaal 2004 iets meer winst per aandeel dan verwacht. Dat was te danken aan een belangrijke belastingwinst en aan een meerwaarde op de verkoop van participaties. Op operationeel vlak bleef het immers huilen met de pet op. In de VS krompen de marges flink in door de stijging van de gezondheidskosten (veel oudere werknemers) en de daling van de productie (-8 %). Het gamma vindt blijkbaar geen genade bij de consumenten. Ook in Europa en in Azië boerden de resultaten achteruit als gevolg van de prijzenoorlog. 2005 ging ondertussen slecht van start : het lopende kwartaal zou met een nulresultaat afsluiten, terwijl wij op een winst van 0,8 USD per aandeel rekenden. De directie heeft zelfs haar winstverwachtingen voor het ganse jaar teruggeschroefd tot 4 à 5 USD per aandeel. Dat lijkt ons nog te hoog gegrepen : de tak financieringen, de laatste jaren de enige groeipool, brokkelt af, de productie daalt en de concurrentie zit niet stil. De Europese activiteiten (Opel, Saab) zouden dit jaar opnieuw op verlies afstevenen, maar door de nieuwe herstructurering zou hun rendabiliteit moeten verbeteren.

Na het beter dan verwachte vierde kwartaal hebben we onze winstraming voor 2004 van 5,3 tot 6,5 USD per aandeel opgetrokken. Voor 2005 verlagen we ons cijfer van 4,7 tot 3,5 USD. GM neemt wel herstelmaatregelen (de kwaliteit verbetert, de kosten dalen), maar het gaat te traag. Hoewel het aandeel goedkoop is, zijn we geen koper. Houden.

Deel dit artikel