Analyse
Pinault-Printemps-Redoute 12 jaar geleden - maandag 27 december 2004

De Franse distributiegroep verkocht Rexel en concentreert zich op een beperkt aantal activiteiten.

Koers op het moment van de analyse : 73,85 EUR

Zullen de nieuwe strategische keuzes lonen ?

Eind november kondigde Pinault-Printemps-Redoute (PPR) de verkoop aan van zijn meerderheidsbelang van 73,5 % in Rexel. PPR kreeg uiteindelijk een prijs van 38,5 EUR per aandeel Rexel (toch iets minder dan de zeer optimistische schatting van 40 EUR door de directie). De operatie levert een meerwaarde vóór belastingen op van ± 3,25 EUR per aandeel PPR, en stelt het bedrijf in staat zijn schuldenberg af te bouwen die o.m. ontstond na de volledige overname van Gucci in 2004. Gucci (luxeartikelen) stelde onlangs trouwens een wel heel ambitieus strategisch plan voor. Gucci Group mikt op een jaarlijkse gemiddelde omzetgroei van minstens 10 % voor de komende 3 jaar (zonder wisselkoerseffecten), en op een nog sterkere stijging van de winst. Bovendien is het niet van plan activa af te stoten of te verwerven. Het luxemerk Gucci is het enige winstgevende merk en goed voor 53 % van de omzet van Gucci Group. Het merk wil zijn omzet verdubbelen in de komende 7 jaar (vooral groei vanuit China en India) en mikt op flink hogere winstmarges.

Met de verkoop van Rexel, is de heroriëntering van PPR afgerond. PPR richt zich nu nog alleen op de kleinhandel (via gespecialiseerde winkelketens en via postorder) en op de productie en verkoop van luxeartikelen. We betwijfelen dat de groep daarmee de juiste weg is ingeslagen, temeer omdat Gucci nog de integratie van zijn merken moet voltooien en ze ook winstgevend moet maken. Het aandeel is correct gewaardeerd, maar we zijn geen koper.

Deel dit artikel