Analyse
CMB 13 jaar geleden - maandag 5 juli 2004

CMB zal zijn filiaal Euronav op de beurs brengen en wordt daar ongetwijfeld toe aangemoedigd door de succesvolle introductie van Exmar en de opflakkering van de prijzen voor petroleumtransport.

Koers op het moment van de analyse : 102,50 EUR

CMB zal zijn filiaal Euronav (petroleumtransport) op de beurs brengen en wordt daar ongetwijfeld toe aangemoedigd door de succesvolle introductie van Exmar (gastransport) en de opflakkering van de prijzen voor petroleumtransport (die worden naar een recordniveau gejaagd door de sterke vraag en de verhoging van de OPEC-quota’s). Daarmee zal Euronav voor de beleggers transparanter worden, maar zal CMB vooral filialen kunnen afsplitsen die qua timing en volatiliteit van elkaar verschillen, om ze zo aantrekkelijker te maken voor andere spelers op de markt. Toch is het moeilijk om de waarde te bepalen van de entiteiten afzonderlijk, want de verdeling van de passiva ligt nog niet vast. CMB zal zich dus voornamelijk verder bezighouden met het vervoer van droge bulk, een sector waar de prijzen lijden onder de maatregelen die China nam om een oververhitting van zijn economie tegen te gaan. Euronav zal schommelende resultaten kennen, volgens de sprongen van de petroleumprijzen (vaak verschillen van 10 % in één week), zeker omdat het zelden contracten afsluit met prijzen die lange tijd gelden. Voor CMB ramen we de winst per aandeel (voorzichtig) voor 2004 op 22,30 EUR, wat een hoog dividendrendement kan opleveren (op basis van de huidige koers en een onveranderd dividend: 3,7%, wat ons een strikt minimum lijkt). Na de koersstijging die volgde op de aankondiging van de beursoperatie zijn we gestopt met CMB te kopen en geven we de raad het aandeel te houden. Stijgt de koers bij de (ongetwijfeld puike) resultaten van het 2e kwartaal, dan neemt u het best uw winst rond 110 EUR.

 

Deel dit artikel