Analyse
Onder de loep 13 jaar geleden - maandag 12 januari 2004

ONDER DE LOEP

EUROPESE AUTOSECTOR

Het Brusselse autosalon opent zijn deuren onder een nog altijd lusteloos economisch gesternte in Europa. Het ergste lijkt dan wel achter de rug, de koersen van de autoaandelen stijgen in het vooruitzicht op beterschap in 2005 en het potentieel is zeker nog niet uitgeput, maar een terugval blijft altijd mogelijk. Alleen de autoconstructeurs die hun gamma vernieuwen of uitbreiden kunnen ons bekoren.

2004 : geleidelijk herstel

In de eerste elf maanden van 2003 kromp de Europese automarkt met 1,3 % in (-3,8 % in België). In het zopas begonnen jaar zou het beter moeten gaan dankzij een gunstiger consumptieklimaat en de lancering van nieuwe modellen. Maar op grond van de recente economische indicatoren (zwakke groei, hoog blijvende werkloosheid en sterke euro tegenover de dollar) rekenen we voor 2004 op een geleidelijk herstel van de markt : we verwachten een groei van ±1 %. Voor 2005 en 2006 rekenen we op een sterkere groei (ongeveer 2 %).

Tegenwoordig worden bij de autoconstructie steeds meer identieke onderdelen gebruikt binnen hetzelfde gamma, wat de productiekosten doet dalen. Anderzijds wordt de markt steeds meer gedomineerd door enkele grote constructeurs. Dat ontketende in Europa een ware prijzenoorlog en volgens ons zal de voor 2004 verwachte groei niet volstaan om daar een einde aan te maken.

Lonende strategieën

· Indien het herstel zich de komende maanden doorzet, zullen de constructeurs die nieuwe modellen op de markt brengen marktaandelen winnen en hun rendabiliteit zien verbeteren.

· De komende jaren zullen auto’s op diesel marktaandeel blijven winnen. In 1990 had 14 % (33 % in België) van de nieuwe wagens een dieselmotor, in 2003 waren er dat ongeveer 43 % (65 % in België). Constructeurs die sterk staan in het dieselsegment staan er dus goed voor. Maar de groei zou kunnen vertraagd worden door strengere milieumaatregelen : hogere prijzen voor dieselwagens (vooral voor kleinere modellen) en taksen in sommige landen.

· Wat de langere termijn betreft, zullen wellicht slechts echte innovaties voor rendabiliteit kunnen zorgen. Innovaties inzake het concept (multifunctionele wagens), het design, de mode (nieuw retro, terreinwagens) en de technologie ("groene" wagens).

De genomineerden

· Wat de vernieuwing van het gamma betreft, zullen Renault met de Mégane-modellen (bijna de helft van de bedrijfswinst) en Volkswagen met de nieuwe Golf (15 % van de inkomsten) in 2004 en 2005 normaal gezien koploper zijn.

Daar staat tegenover dat BMW de uitdaging aangaat om zijn aanbod grondig te vernieuwen : zijn troeven van ijzersterk imago, betrouwbaarheid en sportiviteit uitspelend boort de groep nieuwe niches aan om klanten te lokken.

· Op de markt van de diesels, ligt Peugeot, nummer 1 in Europa, een lengte voor op zijn concurrenten. De groep wil tegen 2006 de grootste constructeur van dieselwagens ter wereld zijn en rekent daarvoor op zijn partnership met het Amerikaanse Ford.

Volkswagen zit op dit domein overigens ook goed : de groep haalt meer dan 50 % van haar omzet uit dieselwagens en biedt een uitgebreid gamma Golf V met dieselmotor aan. Fiat en Opel (groep General Motors) staan op dit gebied zwakker.

De sterke euro ondermijnt de balans

De almaar aantrekkende euro weegt op de resultaten van de meest exportgerichte Europese autoconstructeurs. VW, dat het gevoeligst is voor dit probleem, zou door de sterke euro in 2003 zowat 1,5 miljard euro inkomsten gederfd hebben. Er werden ongetwijfeld dekkingsmechanismen in stelling gebracht, maar wellicht werd daarbij rekening gehouden met een koers die de euro al achter zich gelaten heeft, zodat het effect beperkt blijft. BMW en DaimlerChrysler bezitten fabrieken in de VS en hebben iets minder last van de euro/dollar verhouding. Peugeot heeft dan weer last van de stijging van de euro tegenover het Brits pond. die de bedrijfswinst + in 2003 met meer dan 20 % afroomde.

Onze adviezen

Onze adviezen stoelen op de verhouding prijs/risico/winstgroei.

· BMW (35,05 EUR), correct, **) zou het er in 2004/2005 goed moeten afbrengen dankzij de uitbreiding van het gamma. Die zal ten volle spelen in 2005 met de nieuwe X3 (terreinwagen) en de S1 (de "kleine" BMW). Bovendien kan de groep bogen op een ijzersterke financiële structuur. Weinig riskant aandeel. Koopwaardig.

· Volkswagen (26,90 EUR voor het aandeel VZ, goedkoop, ***) zal de vruchten plukken van de verbetering van het gamma (Golf V in 2004 ondanks een moeilijke start en Passat in 2005) en van de verwachte heropleving van de Duitse automarkt. De resultaten 2005 zullen gunstig beïnvloed worden door de aangekondigde daling van de investeringen, maar er moeten nog meer besparingen komen. U mag kopen.

· DaimlerChrysler (36,10 EUR, correct, ***) moet zijn Amerikaanse dochter Chrysler opnieuw met winst zien uitpakken in 2004 dankzij de daling van de kosten. Maar de groei op middellange termijn roept nog altijd vragen op. Houden.

· Fiat (5,75 EUR, correct, ****) betaalt al een hele tijd de rekening van zijn strategische dwalingen en hoopt dit jaar de vruchten te plukken van het herstelplan. Maar de vele vraagtekens (twijfel aan het succes van het gamma, herstructurering van het productieapparaat) zetten aan tot voorzichtigheid. Houden.

· Peugeot (40,75 EUR, correct, **) zit met twee handicaps : de in 2004 gelanceerde modellen lijken minder succesvol dan de vorige en de groep is erg gevoelig voor de Britse markt (11 % van de omzet) die naar verwachting zou inkrimpen. Niet kopen.

· Renault (54,20 EUR, correct, ****) profiteert van de (hoger dan verwachte) bijdrage van Nissan en van het nieuwe Mégane-gamma (hogere marges dan op de vorige versies). De groep moet nu de synergieën met Nissan exploiteren. Na de forse koersstijging van de laatste 9 maanden, zijn we geen koper.

Deel dit artikel