Analyse
CMB 13 jaar geleden - maandag 15 december 2003

CMB

SECTOR: industrie en diensten
BEURS: Brussel
KOERS: 54,90 EUR
RISICO: ***

 

Opgejaagd door de aanhoudend groeiende vraag naar ijzererts vanuit China die in drie jaar tijd meer dan verdubbelde, rijzen de transportprijzen voor droge bulkgoederen de pan uit. Er wordt momenteel meer dan 80 000 USD betaald om voor één dag een schip te huren, terwijl de vrachttarieven in 2002 gemiddeld minder dan 20 000 USD en begin 2003 zo'n 25 000 USD bedroegen. Maar in 2002, toen de marktvooruitzichten erg onzeker waren, besloot CMB zich tegen een mogelijke ineenstorting van de vrachttarieven in te dekken door contracten tegen de toen geldende tarieven af te sluiten. Daardoor ziet dochter Bocimar nu niet alleen enorm veel winst aan haar neus voorbijgaan, maar boekt ze ook recordverliezen. Wegens de verliezen op de contracten 2003 en het afkopen van de contracten 2004 moest CMB zijn winstcijfers voor het lopende boekjaar neerwaarts herzien. Bocimar, dat in de eerste 9 maanden van het jaar 21 miljoen euro verlies leed, zou in het laatste kwartaal op een monsterverlies van 39 miljoen euro afstevenen, terwijl "slechts" 9 miljoen verwacht werd. Dat het boekjaar desalniettemin met een winst van 7,40 EUR per aandeel zal kunnen afgesloten worden is dan ook uitsluitend te danken aan de meerwaarde op de verkoop van de resterende 20 % van HNN (containeroverslag). Het zo lang gevreesde slechte nieuws is er dan toch gekomen. Na de afkoop van de contracten en dankzij de uitbreiding van de vloot is CMB nu ideaal geplaatst om te profiteren van de nog hoger dan verhoopte vrachttarieven. In afwachting van de aankondiging van uitstekende resultaten voor het eerste kwartaal, waartoe ook Euronav (olietransport) zal bijdragen, mag u opnieuw een gokje wagen op dit goedkope aandeel. Kopen.

CMB (in EUR)

Het feit dat Bocimar in 2004 mogelijk op recordwinsten afstevent, moet de koers verder kunnen stuwen. Kopen.

 

 

Deel dit artikel