Analyse
CMB 14 jaar geleden - maandag 27 oktober 2003

CMB

 

SECTOR:   industrie en diensten
BEURS:     Brussel
KOERS:     42,40 EUR
RISICO:    **

 

Ondanks uitermate gunstige marktomstandigheden sloot rederij CMB het 3e kwartaal met verlies af (0,68 EUR per aandeel). CMB bezit schepen die gespecialiseerd zijn in het vervoer van stortgoederen en ruwe petroleum. De vrachttarieven (prijs die een bevrachter per dag aan de reder betaalt voor het gebruik van een van zijn schepen) liepen in het 3e kwartaal op tot 70 000 USD, tegenover een gemiddelde van 15 000 à 20 000 USD in 2002. Normaal gezien had dit voor fenomenale winstcijfers bij CMB moeten zorgen, maar omdat de rederij vorig jaar, op basis van de toen geldende prijzen, de vrachttarieven voor het gros van haar stortgoedschepen tot eind 2004 vastgelegd heeft, kan ze niet profiteren van de huidige supertarieven. Dat de groep nu verlies lijdt, heeft alles te maken met het afkopen van de aangegane verplichtingen om tegen lage tarieven te varen. Vanaf volgend jaar zou CMB dus erg mooie zaken moeten doen want de vooruitzichten voor de vrachttarieven blijven zeer goed dankzij de grote vraag naar ijzererts vanuit China en het feit dat er de afgelopen jaren heel wat vrachtschepen voor bulkvervoer uit de vaart genomen zijn. Voor de tankvaart daarentegen zijn de vooruitzichten minder duidelijk want de vrachttarieven zijn zeer afhankelijk van de al of niet productiebeperkingen van de OPEC-landen en de kracht van de economische heropleving. CMB moet nog één kwartaal door de zure appel bijten en zal vanaf volgend jaar veel meer winst maken. De koers houdt hier echter al rekening mee. Niet kopen.

 

CMB (in EUR)

 


De curve toont voldoende aan dat de koers rekening houdt met de hoop op goede resultaten in 2004. Niet kopen.

 

Deel dit artikel