Analyse
General Motors 14 jaar geleden - maandag 28 juli 2003

GENERAL MOTORS

SECTOR: autosector
BEURS: New York
KOERS: 36,84 USD
RISICO: **

Dat de grootste autoproducent ter wereld erin slaagt het hoofd boven water te houden is enkel te danken aan dochter GMAC (financieringen) die in het tweede kwartaal 93 % van de nettowinst genereerde (33 % in het tweede kwartaal 2002, 70 % in het eerste kwartaal 2003). Vooral de herfinanciering van vastgoedkredieten draaide goed. De autodivisie zag haar winst in het tweede kwartaal met 94 % terugvallen. Wegens een wijziging in de boekhouding (o.m. een vermindering van de provisies) hebben we onze winstraming voor gans 2003 van 3,7 naar 4 USD per aandeel opgetrokken. Voor 2004 laten we onze prognose ongewijzigd op 4,2 USD. De vooruitzichten zijn weinig bemoedigend : verlies van marktaandeel in de VS en wereldwijd slabakkende vraag. Bovendien ligt het segment van de vrijetijdswagens (terreinwagens...), het meest winstgevende voor de Amerikaanse constructeurs, steeds erger onder het vuur van de meedogenloze Japanse concurrentie. Gezien de druk op de verkoopprijzen en de structurele overcapaciteit in de sector moet GM nu in de eerste plaats zijn hoge kosten (o.m. het gevolg van het minder jonge personeelsbestand) naar beneden krijgen. De zopas geopende onderhandelingen met de vakbonden over de arbeidsomstandigheden, kan daarvoor de goede gelegenheid zijn. De vroegere mislukte herstelplannen maken ons voorzichtig. We zijn dan ook geen koper van dit nochtans goedkope aandeel. Houden.

GENERAL MOTORS / S&P 500

Het ziet er niet naar uit dat GM (vet, basis 100) snel zijn achterstand op de beurs kan goedmaken. Niet kopen.

Deel dit artikel