Analyse
Pernod Ricard 14 jaar geleden - dinsdag 10 juni 2003

PERNOD-RICARD

SECTOR: voeding en dranken
BEURS: Parijs
KOERS: 81 EUR
RISICO: *

Met de recente verkoop van de Calvadosproductie is het desinvesteringsprogramma van Pernod-Ricard bijna afgerond. De groep wil zich inderdaad terugplooien op wijnen en sterkedranken waarvoor ze wereldwijd de nummer 3 is en stoot daarom haar nevenactiviteiten af. Om haar resultaten op te krikken gaat ze in de eerste plaats de verkoop van whisky (30 % van de omzet) stimuleren. Speerpunt van deze campagne wordt het merk Chivas waarvan de verkoop de laatste jaren onder het beheer van de vorige eigenaar terugliep. Daartoe gaat Pernod Chivas opnieuw als een luxeproduct van topkwaliteit promoten, een marktsegment dat momenteel goed draait, en de prijzen optrekken, wat de rendabiliteit zal ten goede komen. Daarnaast gaat de groep ook de cognac Martell nieuw leven inblazen. Pernod heeft een goed eerste kwartaal achter de rug (omzet +10,6 %), maar de komende maanden zou de terugval van de verkoop in de taksvrije luchthavenwinkels (minder verkeer richting AziĆ« wegens sars) stokken in de wielen kunnen steken. We laten onze winstramingen voor dit en volgend jaar dan ook onveranderd op 6,15 en 7,05 EUR per aandeel. De groeistrategie van Pernod lijkt een succes te worden en het potentieel is o.i. nog niet uitgeput. Maar volgens ons houdt de koers daar al rekening mee. Het aandeel is duur. Niet kopen.

PERNOD-RICARD/ DJ STOXX 50

Zijn uitgekiende groeistrategie geeft PR (vet, basis 100) een voorsprong op de Europese index. Duur. Niet kopen.

Deel dit artikel