Analyse
CMB 14 jaar geleden - maandag 28 april 2003

CMB

SECTOR: industrie en diensten
BEURS: Brussel
KOERS: 57 EUR
RISICO: **

Zoals voorzien waren de eerste drie maanden van het jaar erg goed voor maritiem transporteur CMB. De meerwaarde op de verkoop van de resterende 20 % van HNN inbegrepen, bedroeg de winst per aandeel 11,05 EUR. De courante winst per aandeel kwam uit op 3,18 EUR, terwijl de groep in het eerste kwartaal 2002 nog 0,13 EUR verlies per aandeel boekte. De resultaten van dochter Euronav (olietransport) rezen de pan uit door de sterke vraag vanuit de VS (weinig reserves), de inkrimping van de wereldvloot en de blijvende voorkeur voor kwaliteitsschepen na de ramp met de olietanker Prestige. Ondanks de geplande productievermindering in de schoot van de OPEC zit er voor de nabije toekomst o.i. geen sterke daling van de olietransportprijzen in (de VS zullen waarschijnlijk hun reserves verder aanvullen), zodat Euronav ook in het tweede kwartaal mooie winsten zal kunnen binnenrijven. Bocimar (transport van droge bulkgoederen) heeft niet kunnen profiteren van de forse stijging van de vrachtprijzen omdat de groep zich voor de periode 2003/04 ingedekt had tegen een daling (o.m. door haar vrachtcapaciteit op voorhand te verkopen) en boekte in het eerste kwartaal een klein verlies. Maar CMB verwacht dat deze dochter vanaf het tweede kwartaal break even zal draaien. Exmar (gastransport) ten slotte pakte uit met 0,40 EUR winst per aandeel, een resultaat waarop ook voor de overige kwartalen gerekend wordt. Voor het ganse boekjaar hebben we onze winstramingen voor CMB van 7,50 naar 8,81 EUR per aandeel opgetrokken (de meerwaarde op HNN niet meegerekend). Het tweede kwartaal belooft opnieuw goed te worden, maar daarna zal alles afhangen van de evolutie van de olietransportprijzen. Gezien de economische vooruitzichten vrezen we dat die in de tweede helft van het jaar iets sneller zullen gaan afbrokkelen. Het aandeel is correct gewaardeerd, maar we zouden niet meer kopen. Het mag wel in portefeuille blijven. Als Exmar zoals gepland een aparte beursnotering krijgt (wordt beslist op buitengewone AV van 19 juni), zou de som van de twee entiteiten wel eens meer waard kunnen zijn dan het "oude" CMB, zeker als men er rekening mee houdt dat de scheiding een alliantie met andere partners makkelijker zou maken.

CMB (in EUR)

 

De olietransportprijzen en de toekomst van Exmar zullen de verdere evolutie bepalen. Houden.

 

Deel dit artikel