Analyse
Vivendi Universal 14 jaar geleden - maandag 30 september 2002

VIVENDI UNIVERSAL - Tegenvallende verklaringen - nog te veel onzekerheden

SECTOR: media en vrije tijd
BEURS: Parijs
KOERS: 13,01 EUR
RISICO: ****

Het nieuws dat Vivendi Universal (VU) van plan is om zich om te turnen tot een "ontspanningsgroep" (tv met Canal Plus, film, muziek...) met activiteiten in Europa en de VS zoals de nieuwe directie aankondigde, vinden wij een afknapper. Het lot van Vivendi Environnement blijft onbeslist : door de wettelijke problemen m.b.t. de verkoop van deze niet langer als essentieel beschouwde dochter kan VU de komende maanden nauwelijks een kant uit. Anderzijds verhindert de samenstelling van het aandeelhoudersschap van Cegetel (mobilofonie) dat VU snel meer controle verwerft over het kapitaal, wat nochtans noodzakelijk is om toegang te krijgen tot de liquiditeiten. En ten slotte is er Vivendi Universal Entertainment (VUE). Volgens ons zou de groep deze dochter beter afstoten, want een Amerikaanse ontspanningsgroep beheerd door niet-Amerikanen blijft een mogelijke bron van problemen. De verkoop van VUE is evenwel een financieel onaantrekkelijke operatie doordat aan de overname van USA Networks de voorwaarde gekoppeld werd dat aan de vroegere eigenaar een fikse som geld zou moeten betaald worden ingeval VUE verkocht werd. Ondertussen lijkt de financiƫle crisis bij VU bezworen dankzij de door de banken aangereikte zuurstoffles. Het vaste voornemen van de directie om het verminderen van de schuldenlast bovenaan het prioriteitenlijstje te zetten, kan ons in ieder geval bekoren. Het plan om in 18 maanden tijd 12 miljard euro op te halen uit de verkoop van activa lijkt op de rails te staan. Maar alles zal afhangen van de prijs waartegen kan verkocht worden. We betreuren dat de directie zo vaag blijft over de toekomst. Ook na de verkoop van een aantal activa, blijft VU een groep zonder samenhang. Afblijven, al is het aandeel goedkoop.

VIVENDI UNIVERSAL (in EUR)

De directie heeft ons niet kunnen geruststellen aangaande de strategie van de groep. Niet kopen.

Deel dit artikel