Analyse
LVMH 16 jaar geleden - maandag 22 juli 2002

LVMH - Versteviging in Fendi

SECTOR: consumptiegoederen
BEURS: Parijs
KOERS: 44,95 EUR
RISICO: **

Daar waar we het positief vonden dat de Franse luxegroep LVMH haar champagnemerk Pommery verkocht aan de Belg Vranken en zich toespitste op haar andere champagnemerken, hebben wij twijfels over de recente aankoop van 15,9 % van het kapitaal van het Italiaanse modehuis Fendi (LVMH heeft voortaan 66,9 % in handen). Wij hopen dat LVMH, dat van Fendi tegen 2006 het grootste Italiaanse luxemerk wil maken, de uitspattingen gedaan in de tak Selectieve Distributie, waarvan het zich gedeeltelijk ontdoet, niet zal herhalen. In de huidige context van zwakke conjunctuur en de hoge schuldenlast blijven besparingen en een voorzichtige investeringspolitiek immers essentieel. In plaats van rijkelijk te investeren om Gucci, uiteindelijk in handen van PPR, in te halen, zou LVMH o.i. voorrang moeten geven aan het wegwerken van verlieshaarden, aan de afname van de schulden en aan de groei van de nog kwetsbare uurwerkenactiviteit. In het 1ste halfjaar steeg de groepsomzet slechts 2 %. Volgens LVMH zou de bedrijfswinst+ echter een groei van 15 % vertonen. Wij blijven ietwat sceptisch en wachten op de voor 12/9 voorziene halfjaarresultaten om te zien of de nieuwe lasten verbonden aan de nieuwe concentratie van de groep niet op de winst wegen. Vermits de versteviging in Fendi slechts een marginale impact heeft op de resultaten 2002 en 2003, behouden wij onze winstramingen op resp. 1,05 en 1,26 EUR per aandeel. Duur aandeel. Niet kopen.

LVMH (in EUR)

Het Franse bedrijf is niet ver genoeg gevorderd in zijn focus op topmerken. Niet kopen.

Deel dit artikel