Analyse
Tiscali 15 jaar geleden - maandag 25 februari 2002

TISCALI - het business model met gratis toegang lijkt nu het zwakke punt van de Sardische groep te vormen

· Telecommunicatie

· Milaan NM

· 8,34 EUR

De resultaten van het 4de kwartaal van Tiscali, de Europese nr.°2 in Internettoegang, hebben ons gelijk gegeven. Met een bruto operationeel verlies van 7 miljoen EUR is de Italiaanse groep er niet in geslaagd haar break-even te bereiken. Tiscali voorziet nu in het 1ste kwartaal van 2002 het break-even te bereiken en wil dat het volledige boekjaar 2002 behouden, een doelstelling die ze wel eens zou kunnen bereiken want ze wil zich concentreren op de verbetering van haar rendabiliteit door middel van interne groei en van een streng kostenbesparend programma. Het herstructureringsplan en de integratie van talloze overgenomen bedrijven stelden de groep reeds in staat vorig kwartaal een brutomarge van 40 % te bereiken ten opzichte van slechts 30 % in het 3de kwartaal. Bovendien is Tiscali er in geslaagd het percentage klanten met betalende toegang te doen stijgen naar 30 % ten opzichte van 24 % in het 3de kwartaal 2001. Keerzijde van de medaille is dat de migratie van de gebruikers met gratis toegang ("Pay as you go") naar betalende klanten tot gevolg heeft – zoals wij voordien reeds benadrukten (E-R 96 ) – dat het klantenbestand van Tiscali vandaag nog 7,3 miljoen actieve gebruikers kent ten opzichte van 7,6 miljoen op het einde van het 3de kwartaal, dit zijn 300.000 klanten minder ! En het agressieve expansiebeleid van AOL in Europa helpt de zaken er niet echt op vooruit. Het klantenbestand van Tiscali zou de komende maanden dus nog meer kunnen slinken. 70 % van de klanten van Tiscali hebben immers nog gratis toegang zonder enige contractuele verbintenis met de groep en zijn dus weinig gebonden aan het merk. Niets houdt hen dus tegen om naar de concurrentie te gaan als Tiscali beslist haar diensten betalend te maken. Om marktaandeel te behouden, zal Tiscali moeten trachten haar klanten te behouden, wat zich onvermijdelijk zal uiten in hogere marketingkosten en lagere winstmarges.

Het business model gebaseerd op gratis toegang dat de kracht van de Sardische groep vormde, lijkt zich nu tegen haar te keren en het zwakke punt te vormen. NIET KOPEN.

 

Deel dit artikel