Analyse
Tiscali 15 jaar geleden - dinsdag 4 december 2001

TISCALI - er wegen te veel onzekerheden op het aandeel en de winsthorizon lijkt nog ver verwijderd.

· Telecommunicatie

· Milaan NM

· 10,99 EUR

Het Italiaanse Tiscali, de Europese nr.°2 in internettoegang, maakte voor zijn 3de kwartaal 2001 een omzet bekend van 190,1 miljoen EUR, hetzij een groei van 260 % ten opzichte van het 3de kwartaal 2000 ! Met een vijftiental overnames sinds begin dit jaar lijkt de term « groei » ons niet echt gepast. Maar ook al is er geen reden tot juichen, toch moeten we vaststellen dat de groep lijkt uit te blinken in de integratie van overnames. Tiscali is er niet enkel in geslaagd de synergie-effecten tussen de verschillende bedrijven aan te wenden maar voerde ook een besparingsplan in dat nu al vruchten afwerpt. Zo daalden de publiciteits- en marketingkosten met 16 % ten opzichte van het vorige kwartaal en in totaal verlaagde de groep haar bruto operationele verlies met 29 % tegenover het 2de kwartaal 2001 tot 44,8 miljoen EUR. Tiscali mikt voor het 4de kwartaal overigens op een operationeel break-even. Hoe ? Door opnieuw te onderhandelen over zijn voorgaande contracten maar ook door zijn tarieven te verhogen. Met slechts 24 % klanten met betalende toegang wil Tiscali zijn klanten met gratis toegang namelijk omvormen tot betalende klanten. Eén probleem, het lijkt ons weinig waarschijnlijk dat de niet-betalende klanten van Tiscali deze wijziging zonder meer zullen aanvaarden. De wijziging van het aanbod dreigt dus te leiden tot een daling van het klantenbestand en dit bij een groep die momenteel enkel nog groeit door overnames.

Ten slotte, ook al zou Tiscali dit break-even bereiken, dan mag u niet vergeten dat de 25 overnames die sinds januari 2000 verwezenlijkt werden nog een aantal jaar zwaar zullen doorwegen op de resultaten. Bovendien zouden de afschrijvingen gekoppeld aan deze overnames de winsthorizon ten vroegste tot 2004 uitstellen. Anderzijds werden veel overnames gefinancierd door de uitgifte van aandelen. Niet minder dan 47,8 miljoen aandelen werd sinds begin 2000 met dit opzet uitgegeven. Hoewel de aanzienlijke verhoging van het aantal aandelen in omloop het mogelijk maakte de verliezen totnogtoe te verwateren, toch zal ze ook de winsten verlagen, als er tenminste winsten zullen zijn …

Er wegen nog te veel onzekerheden op het aandeel en de winsthorizon lijkt nog ver verwijderd. NIET KOPEN.

 

Deel dit artikel