Analyse
Renault 16 jaar geleden - maandag 5 november 2001

RENAULT - voorzietdaling rentabiliteit 2de semester + 2002.

Belemmerd door een verouderend gamma, een ontoereikend aanbod van dieseluitvoeringen en woelige niet-Europese markten (Argentinië, Turkije), stelde de Franse autoconstructeur Renault (33,99 EUR) voor het tweede halfjaar een grotere daling van de rentabiliteit in het vooruitzicht dan verwacht. Er staan nieuwe besparingsmaatregelen op het programma (inkrimping van de investeringen, herstructurering in Argentinië,…), wat in 2001 zal leiden tot bijkomende kosten. Volgend jaar zal eveneens middelmatig zijn : wij verwachten een daling met 40 % van de bedrijfswinst van de automobielactiviteit (75 % van de bedrijfswinst in 2000). Wij hebben onze ramingen van de winst (vóór uitzonderlijke elementen) verlaagd van 4,6 tot 2,5 EUR per aandeel voor 2001 en van 4,9 tot 2,3 EUR voor 2002. Maar er zijn ook lichtpuntjes voor Renault : het Japanse Nissan (waarin het een participatie heeft) herstelt sneller dan verwacht en treedt toe tot het kapitaal van de Franse groep, terwijl deze laatste haar participatie in de Japanner van 36,8 tot 44,4 % optrekt. Een nieuwe structuur moet de alliantie in goede banen leiden. Daarmee zou de tweede fase van de alliantie van start kunnen gaan met belangrijke besparingen (inkrimping van het aantal platforms en motoren). Maar de ervaring leert ons dat dergelijke constructies met een tweeledige directie bij nog concurrerende groepen moeilijk te beheren zijn. De scherpe verlaging van de winstprognoses voor 2001 en 2002 weegt op de koers, en van de kapitaalverschuivingen moet zeker geen steun verwacht worden. Het aandeel is correct gewaardeerd. Houden.

RENAULT / NISSAN

De volledige winst van Renault (vet, EUR, linkerschaal) is afkomstig van dochter Nissan (JPY). Houden.

Deel dit artikel