Analyse
Van de Velde 16 jaar geleden - maandag 15 oktober 2001

VAN DE VELDE - Optie op Top Form (HongKong)

Lingeriefabrikant Van de Velde (VdV; 64,5 EUR) heeft een optie genomen op 21,58 % van de aandelen van Top Form International, een Hongkongs bedrijf dat al ongeveer 50 % van de productie in onderaanneming uitvoert. De laatste jaren kwam Top Form zwaar in de problemen (mislukte diversificatie naar distributie) en in 98 heeft VdV actief aan de redding van het bedrijf meegeholpen door in te tekenen op een converteerbare obligatie van 1 miljoen dollar die in januari 2003 vervalt. Vandaag is Top Form opnieuw winstgevend en in het lopende boekjaar dat op 01/07/01 van start ging, zouden de resultaten nog fiks moeten verbeteren. Ondertussen geeft de belabberde financiële situatie van de Top Form (negatief eigen vermogen) VdV wel de kans om tegen gunstige voorwaarden in te stappen. De Belgische groep zou ongever 2,2 miljoen euro moeten ophoesten, dat is minder dan 3 keer de verwachte winst. Een peulenschil voor VdV dat geen schulden heeft en over voldoende cash beschikt. Met deze operatie zet VdV een grote stap in de richting van een verticale integratie en verhoogt ze aanzienlijk de flexibiliteit van haar relatie met deze belangrijke onderaannemer. De nieuwe aanwinst zou onmiddellijk tot de winst bijdragen (± 0,25 EUR per aandeel), maar zolang niet bevestigd wordt dat de operatie doorgaat, laten we onze winstramingen voor VdV ongewijzigd op 5,25 EUR per aandeel voor 2001 en 5,65 EUR voor 2002. Blijft nu de vraag in hoeverre VdV, dat actief is in de luxesector, zal lijden onder de daling van het consumentenvertrouwen. Voor dit jaar zullen de gevolgen wellicht beperkt blijven aangezien de lente- en zomervoorverkoop voor 2002 al vóór 11 september achter de rug was. In dat opzicht zullen de cijfers van de wintervoorverkoop 2002 in januari veelzeggender zijn. In afwachting zouden we dit correct gewaardeerde aandeel niet kopen. Houden

VAN DE VELDE (in EUR)

Als producent van luxelingerie is VdV gevoelig voor het tanende consumentenvertrouwen. Houden.

Deel dit artikel