Analyse
BMW 17 jaar geleden - maandag 13 augustus 2001

BMW
Zoals verwacht boekte de Duitse autoconstructeur BMW (38,32 EUR) in het tweede kwartaal uitstekende resultaten. De winst per aandeel kwam uit op 0,82 EUR, iets meer dan de 0,7 EUR tijdens het eerste kwartaal, maar aanzienlijk meer dan de 0,33 EUR van het tweede kwartaal van 2000. Toen wogen de verliezen van het Britse filiaal Rover nog op de resultaten. Bij het merk BMW dat goed is voor 90 % van het brutoresultaat, droeg het succes van de modellen S3 en X5 bij tot de omzetstijging met 18 % in het tweede kwartaal. Anderzijds zorgden de lanceringskosten van de nieuwe modellen voor een iets lagere rendabiliteit dan tijdens het eerste kwartaal. Overigens kunnen ook in de tweede helft van het jaar de promotiekosten nog toenemen omwille van de lancering op het Europese vasteland van de nieuwe Mini en van de BMW S7. Voor dit en volgend jaar verlagen we lichtjes onze winstverwachtingen : respectievelijk van 2,65 tot 2,5 EUR per aandeel en van 2,83 tot 2,7 EUR per aandeel. De halfjaarresultaten bevestigen dat de gevolgde strategie met de productie van luxewagens van een exclusief merk de juiste is. Daardoor behoren de marges tot de hoogste van de sector. BMW wil deze sterke troeven voort uitspelen door de komende jaren nieuwe modellen zoals de S1 en de S6 op de markt te brengen.
Door zijn positionering in het luxesegment heeft BMW met uitzondering van de periode ten tijde van de overname van Rover altijd een betere rendabiliteit gehaald dan de concurrenten. De koers van het aandeel presteerde dan ook beter dan het gemiddelde van de autosector. Tegen de huidige koers is het aandeel echter duur. We raden u dan ook aan winst te nemen en uw aandelen te verkopen. Temeer omdat het niet zeker is dat de lancering van de Mini een succes wordt en omdat de S3- goed voor 65 % van de verkopen - steeds meer concurrentie krijgt.

Deel dit artikel