Analyse
VNU 16 jaar geleden - maandag 30 juli 2001

VNU - Verkoop afdeling consumentenmagazines; te duur

Het Nederlandse VNU (39,94 EUR) is actief in de uitgeversbusiness, doet aan marktonderzoeken, verzorgt gespecialiseerde publicaties voor bedrijven en organiseert handelsbeurzen. De groep is aanwezig in 100 landen, waaronder de VS die bijna de helft van de omzet genereren. Vorige week maakte VNU bekend dat de afdeling Consumentenmagazines (25 % van de omzet; 250 tijdschriften) verkocht is aan het Finse Sanoma voor 1,25 miljard euro. De operatie levert VNU een meerwaarde van ± 3,8 EUR per aandeel op en zal in de loop van het laatste kwartaal afgerond worden. Daarnaast hoopt de groep nog zo'n 200 miljoen euro binnen te halen met de verkoop van de Educatieve uitgeverijen (2 %). Met deze operaties zet VNU een punt achter de heroriëntering waartoe 8 jaar geleden besloten werd. Op dat ogenblik haalde de groep nog 86 % van haar omzet uit tijdschriften, waardoor ze veel gevoeliger was voor de ups en downs van de reclame-inkomsten. Vanaf 2002 zal slechts een kwart van de omzet van deze cyclische inkomsten afhankelijk zijn. Ondertussen heeft de verkoop van de activa, die bedoeld was om de overname van het befaamde Amerikaanse marktonderzoeksbureau AC Nielsen te financieren, heel wat minder opgebracht dan voorzien. Sinds de aankoop (eind 2000) zijn de marktomstandigheden immers fel verslechterd. VNU zal dus meer moeten lenen, wat een hap uit de winst betekent. Voor dit jaar rekenen we op een winst, uitzonderlijke meerwaarden niet meegerekend, van 0,87 EUR per aandeel (-9 %). Op 22 augustus maakt VNU zijn halfjaarresultaten bekend. De vrees dat de groep zoals haar concurrenten met problemen in haar afdeling marktonderzoeken naar boven zal komen, kan de koers nog verder onder druk zetten. Het aandeel is overigens te duur. Niet kopen. Houden mag.

VNU (in EUR)

Weinig kans dat de koers opveert nu de verkoop van de tak tijdschriften minder opbracht dan verwacht. Niet kopen.

Deel dit artikel