Analyse
PPR 16 jaar geleden - maandag 9 juli 2001

PINAULT-PRINTEMPS-REDOUTE - Herziening naar beneden van winstprognoses van filiaal Gucci

De Franse distributiegroep Pinault-Printemps-Redoute (PPR; 165,1 EUR) is gericht rond 4 polen : detailhandel aan particulieren ("Grand Public"; 43 % van de omzet), voor professionelen ("Professionnel") (44,3 %), luxegoederen ("Luxe") (8,9 %) en financiële diensten ("Crédit et Services Financiers"; 3 %). Daarnaast heeft de groep ook een kleine verlieslatende e-commerce afdeling (0,8 %). Tot de groep behoren onder meer de warenhuizen Printemps, de huisinrichtingketen Conforama, Fnac (boeken, CD's,…), de postorderverkooporganisatie Redcats (o.a. La Redoute ) en de luxemerken Gucci en Yves Saint Laurent. PPR is wereldwijd actief in meer dan 60 landen, maar vooral in Frankrijk (47,5 % van de omzet), de rest van Europa (22,5 %) en in Amerika (20,5 %). De groep legt zich toe op de niche van de gespecialiseerde distributie en voert een doorgedreven internationaliseringsbeleid. Zo nam Conforama o.a. 60 % in het Italiaanse Emmezeta en werden ook de eerste winkels geopend in Polen. Fnac zocht op zijn beurt expansie in Italië en Zwitserland. In Frankrijk trachten de uithangborden van de groep marktaandeel te winnen door kleine overnames. Voorts bouwt PPR haar internetstrategie verder uit, maar momenteel levert deze nog meer kosten dan baten op. Minder goed nieuws kwam er van 42 %-dochter Gucci, die haar winstprognoses voor 2001 naar beneden moest herzien. Even doken hier ook weer geruchten op dat PPR een overnamebod voor 100 % van de Gucci-aandelen zou lanceren, maar die werden ontkend. PPR is nog steeds in een juridisch conflict verwikkeld met LVMH, de 2e aandeelhouder van Gucci (20,6 %). LVMH betwist immers de voorbehouden kapitaalverhoging waardoor PPR 2 jaar geleden in Gucci kon stappen en waardoor het belang van LVMH van 40 % naar 21 % terugviel. In 2000 behaalde PPR een winst per aandeel van 6,79 EUR. Voor 2001 en 2002 mikken wij op een winststijging van ± 20 % (8,14 EUR in 2001 en 9,76 EUR in 2002). Ondanks de mooie vooruitzichten voor de komende jaren, blijft het aandeel duur ondanks de recente koersdaling. Bovendien zijn de internetactiviteiten nog verlieslatend en kan de affaire rond Gucci nog voor onaangename verrassingen zorgen. Niet kopen.

PINAULT-PRINT.-RED. (in EUR)

Na een mooie stijging doet het aandeel het de laatste tijd minder goed. Het blijft duur. Niet kopen.

Deel dit artikel