Analyse
Orange 16 jaar geleden - maandag 30 juli 2001

ORANGE - Aantal abonnees tweede kwartaal

Orange (8,87 EUR), de 85 %-dochter van France Telecom en de tweede grootste mobilofoonoperator van Europa (na het Britse Vodafone) wist te melden dat het aantal abonnees in het tweede kwartaal fors is toegenomen : 2,3 miljoen klanten meer op een totaal van 35,5 miljoen (+ 55 % op een jaar). Met een marktaandeel van 48 % blijft Orange marktleider in Frankrijk waar de penetratiegraad van de mobieltjes onder het West-Europese gemiddelde ligt en in Groot-Brittannië heeft de groep concurrent Vodafone de loef afgestoken. De marketingstrategie van Orange lijkt dus vruchten af te werpen, wat een goed voorteken is nu in Frankrijk het merk Itineris is vervangen door Orange. Toch zijn er enkele onrustwekkende factoren die ons voorzichtig maken aangaande de toekomstige rendabiliteit. Zo stelt de Europese commissie een onderzoek in naar mogelijke prijsafspraken. Voorts neemt in Frankrijk het aantal klanten toe die gebruik maken van voorafbetaalde kaarten (minder rendabel). En ten slotte is het in het licht van de zware investeringen in de mobiele telefonie van de derde generatie (UMTS) verontrustend dat de Franse consumenten niet erg openstaan voor de mogelijkheden van datatransmissie : volgens een opiniepeiling zou 53 % van de ondervraagde personen maar in beperkte mate belangstelling hebben voor de UMTS. De directie van Orange blijft optimistisch. Wij zijn voorzichtiger. Er doen momenteel (door Orange ontkende) geruchten de ronde over een mogelijke expansie in Duitsland via een bod op E-Plus : mocht de markt de prijs te hoog vinden, dan zou de koers daaronder lijden. Wat er ook van zij, winst zit er bij Orange vóór 2004 niet in. In dat opzicht is het aandeel te duur. Niet kopen.

ORANGE (in EUR)

Sinds de beursintroductie brengt Orange er niet veel van terecht. Het aandeel is volgens te duur. Niet kopen.

Deel dit artikel