Analyse
Tiscali 16 jaar geleden - woensdag 18 april 2001

TISCALI: het business model bevat nog te veel aansluitingskosten waar de marges zwak zijn.

· Telecommunicatie
· Milaan (Euro.NM)
· 14,72 EUR

Tiscali, internetprovider uit Sardinië, blijft uitbreiden in Europa. Na Frankrijk en Engeland, verstevigde het Italiaanse bedrijf zijn positie in Duitsland door zijn concurrent Planet-interkom voor 77 miljoen EUR over te nemen. De verwatering die hieruit voortvloeit (gedeeltelijk gefinancierd met aandelen) beperkt zich tot 1 %, wat miniem is. De betaalde prijs is evenmin overdreven en weerspiegelt het klimaat van wantrouwen in de interneteconomie.
Door deze transactie stelt Tiscali zijn 2de Europese plaats veilig als internetprovider (met 6 miljoen actieve gebruikers) maar staat het in Duitsland nog maar op de 4de plaats.

Tiscali geeft zich meer en meer uit voor een onmisbaar internetbedrijf in Europa. Om haar huidige waarde evenwel te rechtvaardigen, zou de Italiaanse groep de kwaliteit van haar omzet moeten verbeteren door de inkomsten van diensten met een grotere toegevoegde waarde te verhogen, wat nog lang niet het geval is. NIET KOPEN.

EVOLUTIE VAN TISCALI IN EUR

Deel dit artikel