Analyse
Recticel 16 jaar geleden - dinsdag 17 april 2001

RECTICEL: resultaten 2000

De producent van polyurethaanschuim Recticel (9,70 EUR) heeft vorig jaar 4,5 % meer omzet gedraaid (4,9 % zonder rekening te houden met overnames en desinvesteringen). Behalve de tak isolatie (11 % van de omzet) die de verkoop van een Franse dochter niet volledig kon compenseren met andere overnames, droegen alle divisies tot de groei bij. De winst steeg met 12,7 % tot 0,71 EUR per aandeel. Dat de winst sterker groeide dan de omzet was te danken aan het feit dat Recticel minder belastingen moest betalen, want de winstmarges bleven onveranderd. De groep kon wel enkele prijsverhogingen doorvoeren en in de afdelingen isolatie en matrassen (36 % van de omzet) nam de productiviteit wel toe, maar dat volstond net om de stijging van de olieprijs te compenseren die enerzijds de grondstoffen duurder maakte en anderzijds de energie- en transportkosten de hoogte injoeg. Voor het lopende boekjaar ramen we de winst per aandeel op 0,82 EUR, o.m. dankzij de toename van de marges in de divisie automobiel (23 %), die dit jaar niet meer met nieuwe opstartkosten zit zoals in 2000 (contracten met Mercedes en met Volvo). De grote autoconstructeurs blijken steeds meer belangstelling te krijgen voor de "spray"technologie van Recticel die ongetwijfeld een van de sleutelelementen van de toekomstige groei is. Maar momenteel vertegenwoordigt deze activiteit slechts 5 % van de omzet en er zal in de toekomst nog zwaar in geïnvesteerd moeten worden. Voor de andere activiteiten zijn de groeivooruitzichten eerder mager kant en waarschijnlijk zal het dan ook nog jaren duren voor de koers van dit correct gewaardeerd aandeel van de grond komt. Houden, maar niet kopen.

RECTICEL (in EUR)

Het kan nog lang duren voor een doorbraak van de spraytechnologie de winst gunstig beïnvloedt. Houden.

Deel dit artikel