Analyse
BMW 17 jaar geleden - maandag 2 april 2001

BMW: resultaten 2000

Dankzij de verkoop van het verlieslatende Britse Rover, is de winst per aandeel van de Duitse autoconstructeur BMW (35 EUR) vorig jaar met 63 % gestegen tot 1,63 EUR. Dat neemt niet weg dat ook de BMW-tak een pluim verdient voor de winststijging met 13 %, toe te schrijven aan het succes van de Serie3 en aan de goede verkoop in de VS (+ 22 %). Nu ze teruggekeerd is naar haar traditioneel sterke punten, kwaliteit en technologie, heeft de groep meer ruimte om haar gamma toe te spitsen op specifieke segmenten ("niches") en op nieuwe markten. Vertrekkende van een basismodel (de vierdeursauto) ontwerpt BMW nieuwe modellen (coupés, terreinwagens…) en door het gebruik van dezelfde platforms (chassis) en van gemeenschappelijke onderdelen bespaart de groep aanzienlijk op de kosten en wint de productie aan soepelheid. Voor 2001 hebben we onze winstraming van 2,20 naar 2,50 EUR per aandeel opgetrokken. De groei zal te danken zijn aan het wegvallen van de verliezen van Rover, want de winst van BMW zelf zal afgeroomd worden door de lanceerkosten van de nieuwe Mini. Door zich opnieuw te concentreren op klassewagens wordt BMW minder afhankelijk van de markt van "gewone" auto’s die achteruit boert. Die strategische beslissing werd de laatste maanden beloond door de beleggers. Het aandeel is nu te duur om te kopen. Houden.

BMW/EUROPESE AUTOSECTOR

BMW (vet, basis 100) ligt duidelijk in een hoger schuifje bij de beleggers dan de andere autoaandelen. Houden.

Deel dit artikel