Analyse
Intershop Communications 16 jaar geleden - dinsdag 14 november 2000

INTERSHOP COMMUNICATIONS - de markt van e-commerce blijft erg aantrekkelijk, maar is zeker niet zonder risico's

· Platformen voor e-commerce
· Frankfurt (Euro.NM)
· 42,30 EUR

Dit Duitse bedrijf opgericht in ’92 heette oorspronkelijk NetConsult Computersystem en was actief in de integratie van de besturingssystemen van NeXTSTEP. Twee jaar later werd de bedrijfsactiviteit gewijzigd na het lanceren van een online winkel die soft- en hardware voor computers verkocht. Algauw bleek dat deze commerciële strategie (e-commerce) de exploitatiekosten sterk drukte en de productiviteit aanzienlijk verhoogde. Zich bewust van het enorme potentieel van e-commerce koos de onderneming voor de nieuwe naam Intershop Communications en ging ze zich toeleggen op de ontwikkeling van oplossingen waarmee bedrijven hun producten en diensten kunnen verkopen via het internet. Om preciezer te zijn, Intershop bedenkt en ontwikkelt software die de transactie tussen verkoper en koper mogelijk maakt en biedt ook consulting en service bij de installatie aan. Momenteel hebben de oplossingen van Intershop al ruim 3.000 wereldwijd bekende bedrijven weten te bekoren. De helft daarvan ligt in Europa, de andere helft is verdeeld over de VS en Azië. De klanten van Intershop kunnen in twee categorieën ingedeeld worden in functie van hun informaticabudget. Enerzijds zijn er de giganten zoals Intel die zelf hun commerciële aanwezigheid op het net verzorgen, en anderzijds de ISP’s, ASP’s en telecomoperatoren die commerciële sites uitbaten voor rekening van KMO’s die niet over de nodige middelen beschikken om hun aanwezigheid op het net te verzekeren.
Intershop verdeelt zijn oplossingen via twee kanalen: het ene direct, via zijn eigen verkoopafdeling, het andere indirect, via een netwerk van partners met consultants en leveranciers van informaticadiensten overal ter wereld. Dat netwerk is van groot strategisch belang omdat het bedrijf daarmee voortdurend marktaandeel wist af te snoepen van zijn concurrenten.
Dankzij zijn technologische voorsprong en zijn distributiestrategie is Intershop er in de laatste vijf jaar in geslaagd sneller te groeien dan de markt. De markt blijft trouwens erg aantrekkelijk aangezien de grote meerderheid (75 %) van de traditionele bedrijven ("bricks and mortar") nog niet op het internet aanwezig zijn. Heel interessante vooruitzichten dus, maar e-commerce is zeker niet zonder risico’s, zowel op technologisch als op commercieel en financieel vlak.

Met een geschatte winst per aandeel van 0,53 EUR voor 2002 lijkt het aandeel ons te duur ten opzichte van de risico’s. NIET KOPEN.

EVOLUTIE INTERSHOP IN EUR

Deel dit artikel