Analyse
Vivendi 16 jaar geleden - maandag 9 oktober 2000

VIVENDI - Mooie halfjaarresultaten maar toch verlaging winstprognoses (Seagram)

De Franse communicatiegroep Vivendi (89 EUR) heeft goed geboerd in de eerste helft van het jaar : overnames niet meegerekend steeg de omzet met 16 % en de bedrijfswinst met 38 %. Dit mooie resultaat was voornamelijk te danken aan het feit dat de verliezen in de vaste telefonie halveerden. Naast deze normale winst puurde de groep 2,9 EUR per aandeel extra uit de eenmalige verkoop van activa die overbodig geworden waren in het kader met de geplande fusie met het Canadese Seagram, eigenaar van de filmstudio Universal, van Polygram… Overigens zijn we niet bijster enthousiast over die operatie. De fusiegroep Vivendi-Universal wordt wel de tweede grootste communicatiegroep ter wereld met belangrijke activa op het gebied van film en muziek, maar de operatie werd erg duur betaald : op basis van de vastgestelde ruilverhouding moet de Franse groep 77,35 USD per aandeel Seagram ophoesten, terwijl de (niet bepaald lage) beurskoers 60 USD bedraagt. Bovendien is Vivendi door de terugval van de euro tegenover de dollar en door de inzinking van zijn aandelenkoers verplicht om meer nieuwe aandelen uit te geven dan voorzien was op het ogenblik dat de fusie aangekondigd werd (juni), met als gevolg een verwatering van de winst per aandeel (winst moet over meer aandelen verdeeld worden). Los van de prijzenkwestie mogen we ook de culturele verschillen niet onderschatten. Crédit Lyonnais dat de Amerikaanse filmstudio M.G.M. overnam, kan er van meespreken. Voor 2000 en 2001 stellen we onze winstcijfers in ieder geval licht naar beneden bij : uitzonderlijke resultaten niet meegerekend tippen we nu op 2,63 EUR en 2,40 EUR per aandeel (voordien 2,85 en 2,50 EUR). Het aandeel is correct gewaardeerd, maar gezien de dure fusie met Seagram zijn we geen koper. Houden.

VIVENDI (in EUR)

Sinds de aankondiging van de fusie met Seagram ging de koers flink aan het dalen. Houden, maar niet kopen.

Deel dit artikel