Analyse
Tiscali 17 jaar geleden - dinsdag 19 september 2000

TISCALI: een UMTS-licentie verwerven in Italië blijft de belangrijkste uitdaging, zeker geen sinecure

· Telecommunicatie
· Milaan (Euro.NM)
· 43,5 EUR

In de nasleep van de publicatie van zijn halfjaarlijkse resultaten presenteerde Tiscali, de Italiaanse provider van gratis internettoegang, zich als overnemer van zijn Nederlandse tegenhanger World Online (WOL).
Laten we beginnen met de resultaten: de omzet ging er flink op vooruit in vergelijking met het 1e halfjaar van ’99 dankzij de diensten "spraak" (+ 532 %) en vooral "internet" (+ 1267 %). Bovendien begint de reclame bij te dragen tot de inkomsten (2 miljoen EUR in het 2e trimester) en is Tiscali begonnen aan de consolidatie van zijn overnames (België, Zwitserland, Duitsland en Frankrijk). Het operationele evenwicht zou tegen het 2e semester van volgend jaar een feit moeten zijn.
Wat de overname van WOL betreft, is Tiscali bereid 20 EUR per aandeel neer te tellen, of een premie van 25 % tegenover de laatste koers vóór het bod. De operatie is van strategisch belang voor Tiscali dat zo de tweede Europese internetprovider na het Duitse T-Online zou worden en zijn kas opnieuw zou kunnen spijzen met de 1,6 miljard EUR cash van WOL. Bovendien is WOL aanwezig in 15 landen, vooral Europese, en beschikt het over licenties voor vaste telecommunicatie in 7 landen en over kabels in optische vezel die verbonden kunnen worden met die van Tiscali. De hele operatie verrast ons evenwel, want van de 6,1 miljoen abonnees van Tiscali/WOL zijn er slechts 3,5 die actief zijn (=de voorbije maand minstens één keer het internet gebruikt
hebben) of m.a.w. die inkomsten genereren. Bovendien zijn ze over verschillende landen verspreid, wat betekent dat de nieuwe groep in geen een van de grote Europese landen (Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje) een leiderspositie zal bekleden. Voorts is het business model van WOL en Tiscali nog sterk afhankelijk van de bedragen die de telecomoperatoren betalen op basis van het actuele verkeer, een bron die dreigt uit te drogen als de telecommunicatie volledig geliberaliseerd wordt.
Ten slotte is Tiscali nog steeds in de running voor één van de vijf Italiaanse UMTS-licenties, samen met 6 andere spelers die intussen begrepen hebben dat de toegang tot het internet, vooral in Italië, steeds vaker via de mobiele telefoon zal gebeuren.

Tiscali zet zijn expansie in Europa voort door WOL te kopen tegen goede voorwaarden. Hoewel de Italiaanse internetaanbieder profiteert van een grotere geografische aanwezigheid, blijft hij zwak op het vlak van content. Om zijn positie in Italië te verstevigen heeft Tiscali bovendien een UMTS-licentie nodig waar nog bikkelhard om gevochten zal worden. NIET KOPEN.

Deel dit artikel