Analyse
Vivendi 18 jaar geleden - maandag 22 mei 2000

VIVENDI spitst zich toe op veelbelovende afdelingen milieu en communicatie

De Franse holding Vivendi (106,50 EUR; 4 296 BEF), ex-Compagnie Générale des Eaux, trekt zich terug uit de bouw, vastgoed en elektriciteitsproductie om zich toe te spitsen op zijn veelbelovende afdelingen Milieu en Communicatie. Milieu (distributie en behandeling van water, afvalbeheer, transport en energie; 69 % van de omzet) profiteert van de tendens tot deregulering, privatisering en uitbesteding door de overheid alsook van de groeiende belangstelling voor de bescherming van het milieu. Met Communicatie (telecom, media, internet; 31 % van de omzet) wil Vivendi een van de Europese leiders worden inzake internet dankzij de complementariteit van zijn activiteiten : betaaltelevisie (Canal+, het Engelse BskyB), mobiele en vaste telefonie (Cegetel), klassieke en multimedia-uitgaven (Havas), en internettoegang. Zo lanceert Vivendi op 19 juni samen met het Britse Vodafone een portaalsite (Vizzavi) die toegankelijk is via pc, mobiele telefoon en (later) tv. Om die ontwikkelingen te financieren zal de groep deze zomer 30 tot 40 % van de afdeling Milieu introduceren op de beurs. Vivendi is goed op weg om een van de belangrijkste namen op de Europese internetmarkt te worden. We ramen de winst per aandeel op 2,9 EUR in 2000 en 3,48 EUR in 2001. Het aandeel is correct gewaardeerd en heeft een mooi stijgingspotentieel. Bovendien wordt het grotere risico dat eigen is aan de communicatiesector wat afgeremd door de regelmatige inkomsten van de waterdistributie. Koopwaardig.

VIVENDI / CAC 40

Dankzij een goede strategie heeft Vivendi (vet; basis 100) beter weten te scoren dan de Parijse beurs. Kopen.

Deel dit artikel