Analyse
e.Biscom 17 jaar geleden - dinsdag 18 april 2000

e.BISCOM: het italiaanse telecombedrijf is veelbelovend maar duur vergeleken met de concurrentie

· Telecommunicatie
· Milaan (Euro.NM)
· 211 EUR

E.Biscom, een jong Italiaans bedrijf, is actief in geïntegreerde communicatie tegen hoog debiet via optische vezel. Zijn huidige netwerk met optische vezel strekt zich uit over 600 km en omvat o.a. Milaan. Over 5 jaar zou het net uitgebreid moeten zijn tot 1 700 km en zou het een zone moeten beslaan waarin 30 % van de Italiaanse telecommunicatieuitgaven te vinden zijn. Nog twee initiatieven staan op stapel. Het eerste, Video Portal, wordt de eerste Italiaanse videoportaalsite en zal profiteren van een akkoord met de RAI, een content provider. Het tweede initiatief, Dix.it, is een consortium gepromoot door e.Biscom in de wedren voor het verwerven van één van de 5 Italiaanse UMTS-licenties (mobiele telefonie van de 3e generatie). Ook al beschikt het over een eigen netwerk, e.Biscom moet toch nog betalen voor de aansluiting op het openbare net. Deze initiatieven klinken veelbelovend, maar de concurrentie zit ondertussen niet stil. Zo commercialiseert Freedomland, dat onlangs zijn intrede deed op de Italiaanse Nuovo Mercato, een « set top box » waarmee je toegang krijgt tot het internet via de tv, als concurrent van de Video Portal. En wat de UMTS-licenties betreft, zijn er verschillende Italiaanse telecomoperatoren (o.a. Tiscali) die meedingen.

De ernst van het management, de pioniersrol in Italië en de vernieuwende initiatieven maken van e.Biscom een veelbelovend bedrijf. Het aandeel lijkt ons echter duur in vergelijking met de Europese concurrenten zoals het Spaanse Jazztel of het Engelse Energis. NIET KOPEN.

Deel dit artikel