Analyse
Roularta Media Group 18 jaar geleden - maandag 27 maart 2000

ROULARTA MEDIA GROUP - Oogverlblindend resultaat verbergt winstdaling

Mediagroep Roularta (80,05 EUR; 3 229 BEF) pakte voor 99 uit met omzetgroei van 8,6 % en een winststijging van bijna 49 %. Dit oogverblindende resultaat is enkel en alleen te danken aan het wegvallen van de hoge uitzonderlijke kosten die het jaar voordien de winst afroomden. Uitzonderlijke elementen niet meegerekend, viel de winst met 23 % terug ! De winst per aandeel van 1,34 EUR ligt dan ook fors onder onze verwachtingen. Voornaamste oorzaken : zware opstartkosten en forse aangroei van het personeel wegens nieuwe initiatieven (internet, Kanaal Z…) programmatie-investeringen bij VTM en een fikse toename van de belastingen. Voor 2000 verwacht de groep een omzetstijging in al haar divisies (radio en televisie, gratis publicaties, magazines, nieuwe media). De "nieuwe media"-poot groeit spectaculair, de internetactiviteiten (o.a. de portaalsite easy.be, Het.Beleggers.Net, Vacature.com…) beginnen omzet te genereren en de lancering van Kanaal Z in Brussel en Wallonië in mei zal nieuwe adverteerders aantrekken en de zender uit de rode cijfers helpen. Anderzijds zullen de meeste opstartkosten in 2000 wegvallen. Ondanks de positieve vooruitzichten herzien we onze winstraming voor 2000 fors naar beneden toe tot 1,8 EUR per aandeel (2,62 EUR voorheen). Voor 2001 mikken we op 2 EUR. Het aandeel is duur. Niet kopen, ondanks het toenemend belang binnen de groep van de door de beleggers erg gesmaakte "nieuwe media".

ROULARTA GROUP

De mediagekte stuwde ook de koers van Roularta pijlsnel de hoogte in. Te hoog volgens ons. Niet kopen.

Deel dit artikel