Analyse
Topcall 17 jaar geleden - dinsdag 25 januari 2000

TOPCALL

· Unified messaging
· Easdaq
· 15,90 EUR

TOPCALL, wereldleider in unified messaging, publiceerde onlangs zijn voorlopige resultaten voor '99. Het bedrijf voorziet een omzetgroei van 12 à 17 % in plaats van de eerder verwachte 30 %. De reden voor deze ontgoochelende cijfers is het grote aantal uitgestelde orders uit vrees voor de millenniumbug waarmee het bedrijf in het laatste kwartaal kampte. Dat was vooral voelbaar in december, in tegenstelling tot wat de directie in november verklaard had. Het omzetcijfer van de laatste drie maanden van '99 bedraagt iets minder dan 7 miljoen EUR, d.i. 4 miljoen minder dan verwacht.
Gezien de investeringen in verkoop- en marketingpersoneel - vooral in de Verenigde Staten, waar de resultaten beneden de verwachtingen lagen - voorspelt TOPCALL een gematigde groei en zelfs een status quo van de winst vóór belastingen. Wij voorzien dat deze winst met 8 % stijgen tot 8 miljoen EUR tegenover 7,4 miljoen EUR in '98. Voor de netto-winst per aandeel stellen we onze verwachtingen bij van 0,65 naar 0,46 EUR, tegenover 0,44 EUR in '98.
Alle hoop is dus vanaf nu gevestigd op inkomsten die de Communication Server One zou moeten genereren, het nieuwste geesteskind van TOPCALL dat spraaktechnologie integreert. Volgens de directie zouden heel wat nieuwe contracten op de onderhandelingstafel liggen en lijkt de feedback van klanten positief. Bovendien zullen veel bedrijven, nu de angst voor de millenniumbug is weggeëbd, wellicht weer investeren in informaticaprojecten. Dat zou vooral het geval moeten zijn in Azië, waar de herneming van de investeringen de omzet van TOPCALL zou moeten stimuleren.

Ondanks het ontgoochelende 4de kwartaal blijft de onderneming ons vertrouwen genieten. KOPEN.

Deel dit artikel