Analyse
ABN-Amro 17 jaar geleden - zaterdag 29 januari 2000

ABN AMRO - Reorganisatie retailbanking in Nederland

De Nederlandse bank ABN Amro (21,05 EUR; 849 BEF) gaat haar strategie in verband met retailbanking (traditionele bankactiviteiten voor particulieren en kleine ondernemingen) bijstellen. Zoals in het verleden blijft ze uitkijken naar interessante overname- of fusiemogelijkheden om haar Europees netwerk uit te breiden, maar in het vervolg wil ze ook intern groeien en mikt daarbij op de nieuwe technologieën (telebankieren, operaties via internet…). Het aantal vestigingen in Nederland wordt met 10 % verminderd, wat tegen 2005 de kosten met 2 % moet doen dalen (na aftrek van de kosten van de technologie-investeringen). Op langere termijn hoopt de bank dankzij de mix van internet banking en traditionele retailbanking haar aantal particuliere klanten in Europa van minder dan 5 miljoen nu op 10 miljoen te brengen. Dat zal o.i. enkel lukken met de hulp van een partner van formaat, maar nu de concentratie van de financiële sector in de diverse Europese landen zo goed als voltooid is, moeten de spelers zich stilaan opmaken voor grensoverschrijdende allianties. En ABN Amro heeft heel wat te bieden. Voor dit en volgend jaar laten we onze winstprognoses ongewijzigd op 1,84 EUR en 2,15 EUR per aandeel (inclusief uitzonderlijke elementen). Voor de lange termijn biedt de nieuwe strategie mooie groeivooruitzichten. O.i. is ABN Amro in staat om haar ambitieuze plannen te realiseren. Het aandeel is goedkoop. Koopwaardig.

ABN AMRO

De nieuwe groeistrategie in de retailbanking moet de koers ondersteunen. Koopwaardig.

Deel dit artikel